دانستنی

چرخه زندگی پروانه؛ 4 مرحله جذاب و دیدنی

چرخه زندگی پروانه شامل چهار مرحله است که هر مرحله آن در زندگی پروانه‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کند. مرحله اول از چرخه پروانه تخم‌گذاری است و پس از آن تخم‌ها به کرم یا لارو تبدیل می‌شوند. کرم‌ها پس از تغذیه شفیره می‌شوند و در واقع منظور همان پیله‌ای است که به دور خود می‌تنند. در نهایت پروانه بالغ با بال از پیله بیرون می‌آید و می‌تواند پرواز کند. 

به طور کلی زندگی یک پروانه برای بچه‌ها و حتی بزرگسالان جالب است. بنابراین اگر قصد دارید در مورد چرخه زندگی پروانه اطلاعات کاملی داشته باشید یا آن را به کودکان خود آموزش دهید، در این مطلب از انتشارات هفت و نیم همراه ما باشید. 

چرخه زندگی پروانه یا چرخه حیات پروانه چه مراحلی دارد؟

زندگی پروانه شامل چهار مرحله است که این حشره را در هر یک از مراحل به صورت کامل دگرگون می‌کند. اگر به زندگی عجیب ترین حیوانات جهان علاقه دارید، قطعاً پروانه‌ها به عنوان یکی از زیباترین حشرات دنیا برای شما جالب هستند. در ادامه هر چهار فاز برای رسیدن به بلوغ را توضیح می‌دهیم. این نکته را هم در نظر بگیرید که مراحل چرخه زندگی پروانه بسته به نوع و گونه آن می‌تواند از یک ماه تا یک سال طول بکشد. 

مرحله اول: تخم پروانه

اولین مرحله از چرخه حیات پروانه به صورت یک تخم بسیار کوچک است. شکل این تخم می‌تواند گرد یا بیضی شکل باشد و تفاوت آن ناشی از تفاوت در گونه‌های پروانه‌ها است. پروانه بالغ تعداد بسیار زیادی از این تخم‌ها را بر روی برگ گیاهان می‌ریزد. به علاوه با نگاه دقیق و نزدیک به این تخم‌ها رشد هزارپا درون آن‌ها مشخص است. 

مرحله دوم: کرم حشره

دومین مرحله از مراحل چرخه زندگی پروانه به صورت کرم یا لارو است که به آن هزارپا هم گفته می‌شود. در واقع پس از شکستن تخم‌ها این کرم‌ها از تخم خارج می‌شوند. ویژگی کرم‌ها خوردن غذای زیاد یعنی همان برگ گیاهانی است که تخم‌ها بر روی آن قرار دارند. به همین دلیل پروانه مادر همیشه تخم‌ریزی را بر روی برگ گیاهانی انجام می‌دهد که برای کرم حشره قابل خوردن باشد. 

ویژگی دیگر این فاز از چرخه پروانه پوست‌ریزی است. به دلیل رشد سریع در این قسمت و این‌که پوست خارجی همزمان با بزرگ شدن کرم رشد نمی‌کند، چندین بار پوست‌اندازی رخ می‌دهد. برای مطالعه بیش‌تر در این زمینه می‌توانید به کتابهای علمی آموزشی مراجعه کنید. 

مرحله سوم: پیله

مرحله سوم چرخه زندگی زمانی است که هزارپا به اندازه کافی رشد می‌کند و رشد آن متوقف می‌شود. در این مرحله کرم شروع به تنیدن پیله به دور خود می‌کند. در داخل پیله با ایجاد شاخک‌ها و پرهای زیبا یک پروانه خلق و آماده بیرون آمدن از پیله می‌شود.

مرحله چهارم: پروانه بالغ

پس از دگرگونی و تغییر کرم درون پیله، یک پروانه زیبا از آن خارج می‌شود. البته پروانه در این مرحله هنوز آماده پرواز نیست. چون بال‌های این حشره هنوز بسیار نرم هستند. به علاوه به دلیل تنگ بودن فضای داخلی پیله، بال‌ها جمع شده و به دور بدنش پیچیده شده‌اند. 

بنابراین پروانه تازه از تخم درآمده پس از یک استراحت کوتاه خون را به داخل بال‌هایش می‌فرستد تا توانایی باز و بسته‌شدن آن‌ها را پیدا کند. این فرایند در حدود سه تا چهار ساعت به طول می‌انجامد و پس از آن پروانه می‌تواند پرواز زیبای خود را آغاز کند. 

چرخه زندگی پروانه کلاس دوم

در کتاب درسی علوم سال دوم چرخه زندگی پروانه توضیح داده شده و علاوه بر این به زیبایی این حشره هم اشاره شده است. بنابراین می‌توانید شرح کامل چهار مرحله زندگی پروانه از تخم به کرم و از کرم به پیله و سپس پروانه شدن را در سطح دانش کودکان در این درس بخوانید. علاوه بر این در کتاب همه چیز درباره زیست شناسی انتشارات هفت و نیم می‌توانید اطلاعات کامل‌تری در این زمینه کسب کنید.

همه-چیز-درباره-زیست-شناسی

همه چیز درباره زیست شناسی!

4.5/5 - (2 امتیاز)
110,000 تومان

جمع‌بندی

دراین مطلب چهار مرحله جذاب چرخه زندگی پروانه را با هم مرور کردیم. به طور کلی زندگی پروانه‌ها از زمانی که به‌عنوان تخم‌ روی برگ گیاهان هستند تا زمان تبدیل شدن به پروانه و پرواز برای انسان‌ها جالب است. چون با وجود پیچیدگی، به تلاش برای رسیدن به زیبایی و آزادی اشاره دارد و می‌تواند آموزنده و مشوق ما برای تلاش باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *