مشاهیر

آشنایی با بهترین نویسندگان زن جهان و معرفی آثار آن‌ها

یکی از تاثیرگذارترین اقشار جامعه، نویسندگان زن هستند که با به چالش کشیدن مسائل مختلف نقش مهمی در فرهنگ‌سازی دارند. نویسندگان زن با داشتن تجربیات متفاوت و دیدگاه‌های خاص و منحصربه‌فرد، باعث افزایش آگاهی درباره چیستی و چرایی وجود انسان می‌شوند. این افراد با خلق آثار الهام بخشی که قدرت زنانه را نشان می‌دهند، دنیای ادبیات را غنی‌تر کرده‌اند. بدون شک مطالعه آثار نویسندگان خانم به درک بهتر تاریخ و فرهنگ جوامع کمک کرده و باعث ترویج برابری جنسیتی و افزایش آگاهی درباره مشکلات و چالش‌های مربوط به زنان می‌شود. در این مطلب همراه ما باشید تا با معرفی بهترین نویسندگان زن جهان به شما کمک کنیم با زندگی‌نامه، آثار ادبی و سبک نوشته‌های این افراد مهم و تاثیرگذار آشنا شوید.

بهترین نویسندگان زن ایرانی

در لیست بهترین نویسندگان زن جهان نام چندین بانوی ایرانی می‌درخشد! نویسندگان زن ایرانی از قدرتمندترین و تاثیرگذارترین اقشار جامعه هستند که با هنجارشکنی و مقابله با تبعیض جنسیتی، دیدگاه‌های متفاوتی را مطرح می‌کنند. این نویسندگان که با خلق آثار ادبی ارزشمند رنگ و بوی تازه‌ای به دنیای ادبیات داده‌اند، باعث درک بهتری از مسائل اجتماعی می‌شوند. داستان‌ها و تجربیات این نویسندگان، الهام بخش بسیاری از خانم‌ها بوده و مسائل مربوط به حقوق زنان و برابری، ارزش ویژه‌ای برای آن‌ها دارد. در ادامه با بهترین نویسندگان زن ایرانی و آثار آن‌ها آشنا می‌شوید.

سیمین دانشور

سیمین دانشور: بهترین نویسنده زن ایران

سیمین دانشور که به عنوان یکی از بهترین نویسندگان زن جهان شناخته می‌شود، در سال ۱۳۰۰ در شیراز به دنیا آمد. او که لقب اولین نویسنده زن ایرانی را به خود اختصاص داده، مترجم زبان انگلیسی بود و تحصیلات خود را در رشته ادبیات فارسی دانشگاه تهران ادامه داد. معروف‌ترین اثر سیمین دانشور که سووشون نام دارد به ۱۷ زبان دنیا ترجمه شده است. جزیره سرگردانی و شهری چون بهشت از دیگر آثار این نویسنده هستند.

گلی ترقی

گلی ترقی: بهترین نویسندگان زن ایران

گلی ترقی متولد ۱۷ مهر ۱۳۱۸ در تهران است که در حال حاضر فرانسه زندگی می‌کند. این نویسنده که ۶ سال در آمریکا زندگی کرد، فارغ التحصیل رشته فلسفه است. گلی ترقی بعد از رفتن به فرانسه، نوشتن داستان را بار دیگر از سر گرفت. «من هم چه گوارا هستم» اولین مجموعه داستان گلی ترقی است. این نویسنده، داستانی به نام بزرگ بانوی روح من نیز دارد که به زبان فرانسوی ترجمه شده و جایزه بهترین قصه سال فرانسه را از آن خود کرده است. رمان خواب زمستانی و داستان‌های تامل برانگیزی مانند خانه‌ای در آسمان، اتوبوس شمیران و… از برجسته‌ترین آثار او در زمینه ادبیات داستانی معاصر ایران هستند.

نسیم مرعشی

نسیم مرعشی: بهترین نویسنده زن ایرانی

نسیم مرعشی که در سال ۱۳۶۲ در تهران متولد شد، نویسنده، روزنامه‌نگار و فیلمنامه‌نویس ایرانی است. این نویسنده فعالیت حرفه‌ای خود را با روزنامه‌نگاری آغاز کرد و اولین جایزه‌اش را در سال ۱۳۹۳ برای داستان کوتاه رود گرفت. معروف‌ترین رمان این نویسنده یعنی “پاییز فصل آخر سال است” توانست به عنوان بهترین رمان سال، هشتمین جایزه ادبی جلال آل احمد را از آن خود کند و به زبان ایتالیایی ترجمه شود.

زویا پیرزاد

زویا پیرزاد: بهترین نویسنده زن ایرانی

زویا پیرزاد، نویسنده و داستان‌نویس ایرانی است که متولد آبادان بوده و در حال حاضر در آلمان زندگی می‌کند. این نویسنده با رمان‌های «عادت می‌کنیم» و «چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم» بین خوانندگان محبوبیت پیدا کرده و سپس آثار معروف او چندین بار تجدید چاپ شدند. «طعم گس خرمالو»، «یک روز مانده به عید پاک» و «مثل همه عصر‌ها» از مجموعه داستان‌های کوتاه زویا پیرزاد هستند که در مجموعه‌ای تک‌جلدی با عنوان «سه کتاب» منتشر شده‌اند. جالب است بدانید که زویا پیرزاد فعالیت خود را با ترجمه آثاری مثل آلیس در سرزمین عجایب آغاز کرد و اکنون تمام آثار او به زبان فرانسوی ترجمه شدند.

فتانه حاج سید جوادی

فتانه حاج سید جوادی

 فتانه حاج سید جوادی، که نوشته‌های خود را با نام مستعار پروین منتشر می‌کند. این نویسنده از چهره‌های جنجالی است که به دلیل نوشتن رمان بامداد خمار در سن ۵۰ سالگی با نقد‌های زیادی مواجه شده است. بامداد خمار نوشته فتانه حاج سید جوادی بار‌ها در ایران تجدید چاپ شد و آن را به عنوان یکی از پرفروش‌ترین رمان‌های معاصر در ایران می‌شناسند.

بهترین نویسندگان زن خارجی

اکنون که با نویسندگان زن ایرانی  آشنا شدیم، وقت آن رسیده که با بهترین نویسندگان زن خارجی هم آشنا شویم. بدون شک این بانوان تاثیرگذار با خلق آثار منحصربه‌فرد خود، مسائل مهم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را نقد و خواننده را به تفکر وادار می‌کنند. آثار آن‌ها معمولا ما را با دنیای جدیدی آشنا می‌کنند و باعث تغییر زاویه دید ما به دنیا و اتفاقات مختلف آن می‌شوند. از طرفی الهام بخش خوبی برای مواجه شدن با مشکلات و چالش‌های زندگی هستند. از طریق آشنایی با آثار بهترین نویسندگان زن معروف جهان می‌توانید از نوشته‌های آن‌ها ایده بگیرید و در خلق آثار ادبی، خلاقیت به خرج دهید. به همین دلیل نباید تاثیر مطالعه بر مغز را دست کم بگیرید! آیا از این اثرات اطلاع دارید؟ بعضی از معروف‌ترین نویسندگان زن خارجی که خواندن کتاب‌های آن‌ها تاثیرات مثبتی روی شما می‌گذارند، عبارتند از:

ویرجینیا وولف

ویرجینیا وولف یکی از بهترین نویسندگان زن جهان است که زندگی بسیار سختی را تجربه کرد؛ زیرا در دوران او بی‌عدالتی در جامعه موج می‌زد و هیچ زنی اجازه ادامه تحصیل نداشت. از بهترین آثار و نوشته‌های این بانو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خانم دالووی
  • موج‌ها
  • سال‌ها
  • اورلندو
  • به سوی فانوس دریایی

 

ویرجینیا وولف: بهترین نویسندگان زن جهان

شارلوت برونته

شارلوت به عنوان بزرگ‌ترین دختر در خانواده برونته از نظر شخصیتی بسیار شجاع و اجتماعی بود و مجموعه اشعار خود و خواهرانش را منتشر کرد. جین ایر اولین اثر ادبی شارلوت برونته است. از آنجایی که در آن زمان از نویسندگان زن استقبال نمی‌شده، شارلوت این کتاب را با نام مستعار هنری کرر بل منتشر شده است. از آثار بی‌نظیر این نویسنده می‌توان به کتاب‌های شرلی، پروفسور و ویلت اشاره کرد.

امیلی برونته

امیلی برونته یکی دیگر از بهترین نویسندگان زن جهان است که با خلق آثار ادبی کلاسیک، روح تازه‌ای به ادبیات بخشیده است. از این نویسنده تنها یک کتاب و چندین مجموعه شعر پراکنده به جا مانده و فیلم‌های مختلفی از زندگینامه او ساخته شده است. کتاب امیلی برونته، بلندی‌های بادگیر نام دارد که منبع الهام بخشی برای بسیاری از هنرمندان محسوب می‌شود.

 

جین آستین

جین آستین هم یکی از بهترین نویسندگان زن جهان است که برخلاف نویسنده‌های دیگر تمایلی به خلق آثاری راجع به عشق‌های آتشین نداشته و بعضی از داستان‌های ملموس خود را با لحن طنز‌آمیز نوشته است. این نویسنده سنت‌شکن به دلیل خلق آثار متفاوت برای همیشه ماندگار شده و در نوشته‌هایش از زنان به‌عنوان نماد‌های مهم جامعه یاد کرده است. برخی از آثار معروف جین آستین:

  • اِما
  • ترغیب
  • غرور و تعصب
  • حس و حساسیت

جین آستین: بهترین نویسنده‌های زن جهان

هارپر لی

هارپر لی یکی از بهترین نویسندگان زن جهان است، این نویسنده آمریکایی توانست جایزه ادبی پولیتزر را برای کتاب کشتن مرغ مینا دریافت کند. این کتاب که بیش‌تر از ۴۰ میلیون نسخه از آن فروخته شده، به طور واضح با نژادپرستی مخالفت می‌کند. یکی دیگر از آثار معروف این نویسنده کتابی با نام برو و دیده بانی به‌گمار است که باعث شد هارپر لی تبدیل به یکی از موفق‌ترین نویسندگان زن در جهان شود.

جورج الیوت

ماری آن ایوانز با نام مستعار جورج الیوت یکی دیگر از نویسنده‌های معروف زن جهان به شمار می‌آید که به دلیل آثار ادبی بی‌نظیر خود مورد توجه مخاطبان زیادی قرار دارد. او در کتاب‌های خود زندگی آدم‌های معمولی را به تصویر کشیده و همین امر باعث تقویت حس همدلی و دلسوزی در خوانندگان می‌شود. میدل مارچ از معروف‌ترین آثار این نویسنده است که نسخه صوتی هم دارد.

اگر حس می‌کنید هنوز سن فرزند شما برای خواندن این کتاب‌ها مناسب نیست و به خواندن کتاب‌های فانتزی علاقه زیادی دارد، می‌توانید کتاب‌هایی مناسب گروه سنی او بخرید. انتشارات هفت و نیم تعداد زیادی کتاب داستان فانتزی منتشر کرده تا پاسخگوی نیاز کودکان و نوجوانان باشد. 

جی کی رولینگ

جی کی رولینگ، مشهورترین نویسنده زن جهان است که با عبور از شرایط بحرانی توانسته به یک اسطوره تبدیل شود. این نویسنده پرآوازه، سازنده خلاق شخصیت‌های داستانی هری پاتر بوده و اکنون الهام بخش زنان زیادی است. جی کی رولینگ در اوج فقر و ناامیدی در‌ ایستگاه منتظر آمدن قطار بود که ناگهان با به کارگیری تخیل خود توانست داستانی فانتزی راجع به پسرک جادوگری به نام هری پاتر بنویسد. مجموعه کتاب هری پاتر شامل ۷ جلد کتاب به نام‌های زیر است:

  • هری پاتر و سنگ جادو
  • هری پاتر و تالار اسرار
  • هری پاتر و زندانی آزکابان
  • هری پاتر و جام آتش
  • هری پاتر و محفل ققنوس
  • هری پاتر و شاهزاده دورگه
  • هری پاتر و یادگاران مرگ

جی کی رولینگ: بزرگ‌ترین نویسنده‌های زن جهان

مارگارت میچل

مارگارت میچل یکی دیگر از بهترین نویسندگان زن جهان است که کار خود را با روزنامه‌نگاری شروع کرد و با خلق رمان برباد رفته برنده جایزه ادبی پولیتزر آمریکا شد. در نخستین ماه‌های انتشار برباد رفته، چند صد هزار نسخه از این رمان فروش رفت و به بیش از ۴۰ زبان ترجمه شد. متاسفانه مارگارت میچل در اوج شهرت و محبوبیت به دلیل تصادف دچار ضربه مغزی شد و درگذشت.

مارگارت اتوود

مارگارت اتوود یکی از بهترین نویسندگان زن جهان با دغدغه‌های اجتماعی است که توانسته بیشتر از ۴۰ رمان، داستان کوتاه، داستان کودک و کتاب‌های غیر ادبی خلق کند. این نویسنده، زنان را به عنوان نقش اصلی داستان‌های خود انتخاب و واقعیت‌های زندگی اجتماعی آن‌ها را نقد کرده است. همچنین گاهی در نوشته‌های خود از سبک طنز کمک گرفته و خالق آثار ادبی فوق‌العاده زیر است:

  • سرگذشت ندیمه
  • بانوی پیشگو
  • زندگی پیش از انسان
  • آدمکش کور
  • چشم گربه
  • عروس فریبکار

مارگارت اتوود: بهترین نویسنده‌های زن جهان

دوریس لسینگ

دوریس لسینگ یکی از بهترین نویسندگان زن جهان است. او به خاطر شغل پدرش در کرمانشاه به دنیا آمد و به دلیل جهان‌بینی خاص و شجاعت در بیان افکار و احساسات خود چندین اثر فوق‌العاده ارزشمند را خلق کرد. این نویسنده که برنده جایزه نوبل ادبیات است، سبک مخصوص خودش را در داستان‌نویسی دارد و به عنوان خالق آثار دفتر یادداشت طلایی، اسیر خشکی، شیرین‌ترین رویا‌ها، علف‌ها آواز می‌خوانند، و… شناخته می‌شود.

تونی موریسون

تونی موریسون یکی از نویسنده‌های زن معروف جهان است که به عنوان اولین زن سیاه‌پوست توانسته جایزه نوبل را از آن خود کند. محبوبیت این نویسنده به دلیل نقد بدبختی‌ها و تبعیض‌های نژادی در میان سیاه‌پوستان خیلی زیاد است و آثار بی‌نظیر او هیچ وقت فراموش نمی‌شوند. کتاب Beloved یا دلبند که راجع به زندگی برده داری و تاثیرات روانی آن نوشته شده، از معروف‌ترین آثار تونی موریسون است. البته این نویسنده آثار دیگری هم دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • خانه – Home
  • بهشت – Paradise
  • جاز – Jazz
  • عشق – Love
  • آبی‌ترین چشم – The Bluest Eye

تونی موریسون: مشهورترین نویسنده های زن جهان

مری شلی

یکی از بهترین نویسندگان زن جهان که نابغه بوده و روحیه سرکشی هم داشت، مری شلی متولد لندن است که کتاب شاهکارش یعنی فرانکشتاین را فقط وقتی که ۱۸ سال داشت، نوشته. از آثار ادبی این نویسنده می‌توان به داستان‌های والپرگا، ماتیلدا و آخرین نفر اشاره کرد.

سیلویا پلات

سیلویا پلات، یکی از بهترین نویسندگان زن جهان است. او رمان‌نویس نبود و بیش‌تر آثار خود را در قالب شعر خلق کرد. حباب شیشه به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار ادبی سیلویا مربوط به دورانی است که او زندگی خود را در بیمارستان روانی می‌گذراند. از دیگر آثار این نویسنده می‌توان به مجموعه اشعار و کتاب‌های غزال، گذر از آب و درختان زمستانی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: آیا می‌دانید چگونه کتابخوان حرفه ای شویم؟ 

آگاتا کریستی

خالق دو مجموعه داستان بی‌نظیر کارآگاهی یعنی پوآرو و خانم مارپل، نویسنده باهوشی به نام آگاتا کریستی است. این نویسنده در کنار خلق داستان‌های جنایی و معمایی، داستان‌های عاشقانه‌ای هم نوشته که آن‌ها را با نام مستعار وستماکوت منتشر کرده است. البته بیش‌تر به خاطر همین داستان‌های جنایی شهرت پیدا کرده و توانسته جایزه ادگار و جایزه استاد بزرگ اسرارآمیز آمریکا را از آن خود کند. چند مورد از بهترین آثار این نویسنده عبارتند از:

  • معمای کارائیب
  • قتل در خانه کشیش
  • قتل در قطار سریع السیر شرق
  • ماجرای اسرارآمیز در استایلز

آگاتا کریستی: نویسنده های زن معروف جهان

ایزابل آلنده

ایزابل آلنده یک روزنامه‌نگار و نویسنده آمریکایی است که بعضی آثار خود را در ژانر رئالیسم جادویی خلق کرده و بیشتر به خاطر اولین رمان خود یعنی خانه ارواح شهرت پیدا کرده است. البته جدیدترین رمان او یعنی گلبرگی از دریا هم با استقبال زیادی مواجه شده و او را تبدیل به پرخواننده‌ترین نویسنده اسپانیایی زبان دنیا کرده است. ایزابل آلنده که در سال ۲۰۱۰ توانست جایزه ملی ادبیات شیلی را بگیرد، رمان معروف پائولا را نوشته که به بیش‌تر از ۳۰ زبان ترجمه شده است.

دانیل استیل

دانیل استیل از بهترین نویسنده های زن جهان و متولد آمریکا است. سبک نوشته‌های این نویسنده بیش‌تر راجع به خانواده‌های ثروتمندی است که دچار بحران شده‌اند. دانیل استیل تا حالا توانسته بیش از ۸۰۰ میلیون نسخه از داستان‌های درام و رمان‌های خود را به فروش برساند و تبدیل به پرفروش‌ترین نویسنده زن معاصر شود. از مهم‌ترین آثار دانیل استیل می‌توان به کتاب آنگاه که عشق می‌میرد اشاره کرد.

لوییزا می‌ الکات

لوییزا می‌ الکات یکی از بهترین نویسندگان زن جهان است که احتمالا معروف‌ترین داستان او را شنیده‌اید. این نویسنده به عنوان خالق کتاب زنان کوچک شناخته می‌شود و داستان زندگی خود و خانواده‌اش را با لحن پر احساس و جذابی به روی کاغذ آورده است. در نوشته‌های الکات، پررنگ بودن نقش زن‌ به چشم می‌خورد و بیش‌تر به خاطر نوشتن داستان‌هایی برای کودکان به ویژه دختر خانم‌ها معروف شده است. به همین دلیل می‌توانید آثار این نویسنده را به کودک یا نوجوان خود هدیه دهید. البته قبل از انتخاب کتاب مورد نظرتان، لیست بهترین کتاب برای هدیه به نوجوان را هم ببینید. لوییزا می‌ الکات یک روشنفکر به تمام معنا بوده که به عنوان خالق اثر‌های ادبی زیر شناخته می‌شود:

  • کار
  • زنان کوچک
  • مردان کوچک
  • پسران جو
  • جک و جیل

لوییزا می‌ الکات: بزرگترین نویسندگان زن جهان

جویس کارول اوتس

یکی دیگر از بهترین نویسندگان زن جهان،جویس کارول اوتس، در آثار خود از لایه‌های تاریک زندگی مثل خشونت و تبعیض نژادی سخن گفته است. سبک آثار این نویسنده به‌گونه‌ای هستند که دوست دارید تا مدت‌های طولانی در آن‌ها غرق شوید. جویس کارول اوتس به عنوان یک نویسنده و شاعر آمریکایی بیش‌تر از ۵۰ رمان و ۳۰ مجموعه داستان کوتاه دارد و روحیه روشنفکرانه او از آثارش معلوم است. چند نمونه از آثار معروف این نویسنده عبارتند از:

  • پدرکشی
  • آدمکش‌ها
  • اشتهای آمریکایی
  • پرنده کوچک بهشت
  • عاشقانه، تاریک، عمیق

جویس کارول اوتس: نویسندگان زن معروف جهان

شرلی جکسن

یکی دیگر از بهترین نویسندگان زن جهان شرلی جکسون است که در زمینه نگارش داستان‌های کوتاه، مهارت داشته و با قلم بی‌نظیر خود آثار ارزشمندی را خلق کرده است. این نویسنده با وجود قدرت نویسندگی فوق‌العاده به درس خواندن علاقه‌ای نداشت و از افسردگی شدید رنج می‌برد. معروف‌ترین داستان این نویسنده لاتاری است و از آثار دیگر او می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • لانه پرنده
  • جاده‌ای از میان دیوار
  • زندگی در میان غیر اهلی‌ها

شرلی جکسن: بزرگترین نویسندگان زن جهان

آلیس مونرو

آلیس مونرو، یکی از بهترین نویسندگان زن جهان در دوره معاصر است. این نویسنده در زمینه خلق داستان‌های کوتاه معروف بوده و موضوعات مختلفی راجع به واقعیت‌های زندگی نوشته است. آلیس مونرو در نوشته‌های خود توجه زیادی به جزئیات دارد و خیلی خوب خاطره می‌گوید. سبک کتاب‌های او هم بسیار ساده و خوش خوان است. در ادامه به چند نمونه از آثار این نویسنده اشاره کرده‌ایم:

  • زندگی عزیز
  • رویای مادرم
  • زیر درخت سیب
  • خوشبختی در راه است

آلیس مونرو: بزرگترین نویسندگان زن جهان

جومپا لاهیری

جومپا لاهیری یکی از بهترین نویسندگان زن جهان است. او هندی تبار بوده، در لندن متولد شده و آمریکا زندگی کرده است. این نویسنده با آداب و رسوم سنتی هند پیوند عمیقی دارد و بیش‌تر داستان‌های خود را از آن‌جا الهام گرفته است. جومپا لاهیری به عنوان یکی از بهترین قصه گو‌ها، داستان‌های ساده و جذابی نوشته و در سال ۲۰۰۰ توانسته جایزه ادبی پولیتزر را از آن خود کند. چند نمونه از آثار معروف این نویسنده عبارتند از:

  • هم نام
  • خاک غریب
  • مترجم درد‌ها
  • جایی که هستم

جومپا لاهیری: مشهورترین نویسنده زن جهان

مایا آنجلو

مایا آنجلو شاعر، نویسنده، خواننده، بازیگر و فعال مدنی است که در آمریکا به دنیا آمده و کودکی و نوجوانی خود را با مشکلاتی مثل فقر، جدایی والدین و تعرض جنسی گذرانده است. این نویسنده از تجارب تلخ زندگی خود برای خلق نوشته‌هایش الهام گرفته و بیش‌تر به خاطر زندگینامه‌اش مشهور شده است. برخی از مهمترین آثار مایا آنجلو:

  • دارم می‌میرم
  • نامه‌ای به دخترم
  • جرعه‌ای آب خنک به من بدهید
  • می‌دانیم چرا پرنده در قفس می‌خواند

مایا آنجلو: نویسندگان زن معروف جهان

سخن پایانی 

در این مطلب با بهترین نویسندگان زن جهان آشنا شدیم. نویسندگان به عنوان یکی از اقشار روشنفکر جامعه نقش مهمی در تغییر دیدگاه مردم دارند و می‌توانند دست به اقدامات سازنده‌ای بزنند. برای مثال بزرگترین نویسندگان زن جهان در آثار خود از مسائلی مانند برابری، تبعیض جنسیتی، مشکلات و چالش‌های زنان در جوامع و… سخن گفته و تلاش کرده‌اند تا گام کوچکی برای بهبود شرایط زندگی برداشته باشند. بیش‌تر نویسندگان در عین حال که زندگی سختی داشته‌اند آثار ادبی بی‌نظیری از خود به جا گذاشته‌اند و منبع الهام بخش بسیاری از خانم‌ها هستند! از آنجایی که کودکی و نوجوانی، گروه‌های سنی حساسی هستند، نباید هر کتابی را در اختیار آن‌ها قرار داد. انتشارات هفت و نیم با انتشار کتاب‌های مناسب این سنین در ژانرهای مختلف، گزینه خوبی برای خرید کتاب مناسب کودکان و نوجوانان است. با خرید کتاب از سایت انتشارات هفت و نیم می‌توانید از تخفیف‌های استثنائی هم برخوردار شوید. برای کسب اطلاعات بیش‌تر و خرید کتاب با ما در ارتباط باشید. 

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *