معرفی کتاب

معرفی 8 مورد از بهترین کتاب‌ها برای شروع کتابخوانی

بهترین کتابها برای شروع کتابخوانی

از آنجایی‌که اولین کتاب‌های دوران نوجوانی، به‌نوعی نمایانگر تصمیم جدی ما برای قدم‌گذاشتن در مسیر کتاب‌خوانی محسوب می‌شوند، بهتر است انتخابی آگاهانه داشته باشیم تا با خواندن هر یک از آن‌ها به بهترین دنیاها سفر کنیم. بسیاری از نوجوانان و حتی بزرگسالان گمان می‎کنند برای شروع کتاب‌خوانی باید به دنبال یافتن برترین و پرفروش‎ترین کتاب‎ها باشند؛ اما این معیار می‌تواند شما را بدون هیچ مقدمه و آمادگی‌ای به یک‌دنیا و کلاف پیچیده‌ای پرتاب کند که نه‌تنها برای شما مفید نخواهد بود؛ بلکه بسیار سردرگم کننده است.

به همین منظور در این مقاله سعی داریم انواعی از بهترین کتاب‌ها برای شروع کتابخوانیِ نوجوانان و بزرگسالان را معرفی کنیم و با بررسی ویژگی‌های هر یک از آن‌ها به شما کمک کنیم تا مطابق با روحیات و شخصیتی که دارید، مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید.

معرفی بهترین کتاب ها برای شروع کتابخوانی

بسیاری از افراد جامعه کنونی آن‌قدر درگیر دغدغه‌های زندگی شده‌اند که هنوز نمی‎دانند چرا باید کتاب بخوانیم و چه شده که امروزه به‌عنوان یک کار ضروری بر این امر تأکید می‎شود؟ درواقع می‌‏توان گفت یکی از فرصت‌های طلایی که همه ما می‎توانیم در زندگی آن را تجربه کنیم، خواندن کتاب‌های فوق‌العاده‌ای است که هرکدام درنهایت خلاقیت و هوشمندی نویسندگان بزرگ خلق شده‌اند؛ چرا که هر دیدگاه می‎تواند همانند سکوی پرتابی برای ما در دوران مختلف زندگی باشد.

بنابراین، اگر در پی یافتن بهترین مسیر برای ارتقا و رشد روح خود هستید، حتماً هدف کتاب‌خوانی را در اولویت قرار دهید. به‌منظور شروع کتاب‌خوانی لازم است کتابی را انتخاب کنید که علاوه بر سازگاری با روحیات شما، محتوا و نوشتاری ساده و روان داشته باشد تا برای درک آن عاجز نشوید و به‌خوبی از آن درس بگیرید؛ به همین جهت در این قسمت به بررسی تعدادی از برترین کتاب‌های دنیا پرداخته‌ایم که برای شروع کتاب‌خوانی نوجوانان و بزرگسالان بسیار مناسب هستند.  

کیمیاگر

کیمیاگر اثری فاخر و ماندگار است که تاکنون در لیست بهترین کتاب ها برای شروع کتابخوانی تمامی سنین قرار گرفته؛ چرا که نویسنده این اثر، داستان را با نثری ساده و روان روایت کرده و در خلق فضاهایی قابل‌درک بسیار موفق بوده است؛ به‌گونه‌ای که فرقی ندارد این کتاب در دستان یک نوجوان باشد یا بزرگسال؛ تمامی افراد می‎توانند ساعت‌ها در این کتاب غرق شده و تک‌تک کلمات آن را به‌خوبی درک کنند.

مسیر داستان کیمیاگر از آنجایی شروع می‎شود که یک چوپان خود را آن‌قدر مجذوب رؤیای رسیدن به گنجی بزرگ می‎بیند که شغل اصلی خود را رها کرده و راهی یک سفر طولانی می‎شود. درواقع پیام اصلی این کتاب این است که برای رسیدن به اهداف، هیچ‌چیز مهم‌تر از تلاش و امید نیست؛ به همین جهت از بهترین کتاب‌ ها برای شروع کتابخوانی نوجوانان و بزرگسالان محسوب می‎شود.

بهترین کتاب برای شروع کتابخوانی: کیمیاگر

شازده کوچولو

در وهله اول ممکن است گمان کنید شازده کوچولو یکی از بهترین کتاب ها برای شروع کتابخوانی کودکان باشد؛ اما باید بدانید این کتاب، در عین سادگی، آن‌قدری پیچیده روایت شده است که به نظر می‎رسد برای نوجوانان و بزرگسالان جذاب‌تر است. 

مسیر این کتاب به‌گونه‌ای است که پس از درک هر بخش آن، ناخودآگاه به دنیای کودکانه خود سفر کرده و حتماً پیوندی میان آن دوران و زندگی کنونی خود پیدا خواهید کرد؛ به همین دلیل اگر این روزها در میان تمام دغدغه‌های بزرگ و کوچکی که دارید، به دنبال یافتن زیبایی‌های دنیا هستید، توصیه می‎شود خواندن این کتاب را در امور روزمره خود قرار دهید. 

بهترین کتاب برای شروع کتابخوانی: شازده کوچولو

کتابخانه نیمه‌شب

کتابخانه نیمه‌شب نیز یکی دیگر از کتابهای مناسب برای شروع کتابخوانی است که به شما کمک می‎کند دیدگاهی جدید نسبت به زندگی پیدا کرده و تصمیمات آگاهانه‌تری برای ادامه زندگی داشته باشید؛ چرا که داستان این کتاب از آنجایی شروع می‌شود که نورا، شخصیت اصلی کتاب، در اوج ناامیدی و خستگی خود تصمیم می‌گیرد به زندگی‌ای که دارد خاتمه دهد؛ اما قبل از مرگ فرصتی به او بخشیده می‎شود که وارد کتابخانه‌ای شود که هر کتاب آن، حاصل تصمیمات مختلف او در زندگی است.

به‌طوری‌که با برداشتن هر کتاب از این کتابخانه، با تصمیمات و انتخاب‌هایی مواجه می‎شود که در موقعیت‌های مختلف زندگی از خود دریغ کرده بود و زندگی فعلی خود را خلاف آن‌ها ساخته بود؛ به همین دلیل هر کدام از این کتاب‌ها دریچه‌ای رو به روشنایی و امید برای نورا است که فرصتی دوباره برای خلق یک زندگی جدید را به او می‎بخشند. در ادامه این داستان باید دید نورا نسبت به تصمیمات و پشیمانی‌های خود چه واکنشی نشان می‎دهد و چگونه سعی در خلق زندگی جدید دارد؟

بهترین کتاب برای شروع کتابخوانی: کتابخانه نیمه شب

قتل در میانه زمستان

این داستان درباره شخصیتی به نام مایا است که در روزهای آخر سال درحالی‌که سوار اتوبوس است، شاهد یک دعوای بزرگ میان زن‌وشوهری در یکی از خیابان‌های شلوغ شهر می‌شود؛ بنابراین، با پلیس تماس می‎گیرد و تمام ماجرا را برای آن‌ها شرح می‎دهد؛ اما پس از این تماس یک جنازه پیدا می‎شود.

از آنجایی‎ که مایا شاهد اصلی این جنایت و قتل است، پلیس تصمیم می‌گیرد برای محافظت از او، او را در یکی از روستاهای ولز مخفی کند؛ اما کنجکاوی مایا اجازه آرام و قرار به او نداده و این شخصیت پر ماجرای داستان را به سمت مسیری هول می‎دهد تا پرده از رازهای این قتل بردارد. باید با داستان این کتاب همراه شوید تا بدانید در انتهای داستان مایا پیروز می‎شود یا قاتلان او را پیدا می‎کنند. 

 

قتل در میانه زمستان

قتل در میانه زمستان

5/5 - (2 امتیاز)
250,000 تومان
دشمن عزیز

این کتاب ادامه داستان بابا لنگ‌درازی است که تقریباً همه ما اسمش را شنیده و با آن خاطره داریم. دشمن عزیز نیز با همان سبک و در قالب نامه نوشته شده است؛ اما با این تفاوت که این داستان روایتگر نامه‌هایی است که از سوی سالی نوشته شده‌اند. طی این داستان سالی تصمیم می‌گیرد مدیریت پرورشگاه جان گریر را بر عهده گیرد؛ به همین جهت متن تمامی نامه‌ها درباره ماجراهای او در پرورشگاه است.  

بهترین کتاب برای شروع کتابخوانی: دشمن عزیز

انجمن شاعران مرده

یکی دیگر از کتابهای مناسب برای شروع کتابخوانی، انجمن شاعران مرده است. ممکن است هنگام مواجهه با اسم این کتاب گمان کنید با یک کتاب ترسناک یا بسیار ناامیدکننده مواجه هستید؛ اما داستان این کتاب چیزی خلاف این حدس بوده و درباره چند دانش‌آموز دبیرستانی است که در یک مدرسه و در چارچوب‌های بسیار سخت درس می‎خوانند. درواقع قانون این مدرسه به این صورت است که تمامی دانش‌آموزان باید شدیداً درس بخوانند تا بتوانند موفق به انتخاب رشته‌های خوب در دانشگاه‌های معتبر شوند.

نقطه عطف این داستان آنجایی است که یک معلم ادبیات جدید پا به این مدرسه گذاشته و با شیوه‌های نوینی که برای آموزش دارد، دانش‌آموزان را با معنایی تازه از زندگی آشنا می‌کند. حال دانش‌آموزان ارتباطی خاص با این معلم برقرار کرده و برای امور مختلف از او کمک می‌گیرند؛ درواقع آن‌ها می‌فهمند که تمام زندگی به نمره خلاصه نشده و مسائل بسیار مهم‌تری برای چشیدن طعم موفقیت و خوشبختی وجود دارد.

بهترین کتاب برای شروع کتابخوانی: انجمن شاعران مرده

پاستیل‌های بنفش

یکی از بهترین کتاب ها برای شروع کتابخوانی که در دسته‌بندی کتاب داستان فانتزی نیز قرار دارد، پاستیل‌های بنفش است. این کتاب با نوشتار روان و قابل‌‎درکی که دارد به نوجوانان و حتی بزرگسالان می‌آموزد چگونه با مشکلات زندگی مواجه شوند و به‌جای یک‌گوشه‌نشینی، در پی یافتن راه‌حلی برای عبور از این چالش‌ها باشند.

این داستان درباره پسری به نام جکسون است که خود و خانواده‌اش را مواجه با مشکل بی‌خانمانی می‎بیند و در این راه برای رهایی از این مشکل از گربه خیالی خود کمک می‎گیرد؛ حال باید فهمید این گربه خیالی که عاشق پاستیل‌های بنفش است، چگونه جکسون را در این مسیر همراهی کرده و برای گذر از این چالش بزرگ دست به چه‌کارهایی می‎زنند؟    

بهترین کتاب برای شروع کتابخوانی: پاستیل های بنفش

دنیاهای چندگانهٔ آلبی برایت

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نوجوانان کنجکاوی است که آن‌ها را به سمت کشف مسائل مختلف هل می‎دهد؛ به همین دلیل یکی از بهترین کتاب ها برای شروع کتابخوانی نوجوانان، دنیاهای چندگانه آلبی برایت است که به شما کمک می‎کند پاسخ بسیاری از سؤالات خود را در دل این داستان پر فراز و نشیب پیدا کنید.

بهترین کتاب برای شروع کتابخوانی: دنیاهای چندگانه آلبی برایت

دنیاهای چندگانه آلبی برایت روایتگر زندگی پسری به نام آلبی است که مادر خود را در اثر ابتلا به یک بیماری خاص از دست می‎دهد. همین موضوع باعث می‎شود ذهن آلبی گرفتار سؤالات و ابهامات مختلفی شود. تصمیم آلبی این است که به‌جای غصه خوردن، به دنبال پاسخ سؤالات خود بگردد. 

بنابراین، سفر به جهان موازی را در پیش گرفته و در این راه چیزی جز یک جعبه، لپ‌تاپ و یک موز گندیده ندارد. برای اینکه بدانید در انتهای داستان چه می‌شود و آیا او می‎تواند سرنخی از حضور مادر خود پیدا کند یا خیر، باید با داستان این کتاب و سفر آلبی همراه شوید.

دنیاهای چندگانه آلبی برایت

دنیاهای چندگانه آلبی برایت

5/5 - (1 امتیاز)
120,000 تومان

جمع‌‎بندی

امروزه با شدت‌گرفتن میزان علاقه کودکان و نوجوانان به امر کتاب‌خوانی، کتاب‎های بسیاری منتشر شده‌اند که هرکدام برای ورود به دنیایی خاص خلق شده‌اند؛ بنابراین، اگر در اول مسیر هستید و نمی‎دانید چه کتابی برای شروع این هدف مهم بهتر است، توصیه می‌شود به‌خوبی تحقیق کنید؛ چرا که انتخاب درست شما در یافتن کتاب، منجر به تداوم و علاقه‌مندی بیشتر شما به کتاب‌خوانی می‎شود.

به همین منظور در این مقاله سعی کردیم شما را با لیستی از بهترین کتاب ها برای شروع کتابخوانی آشنا کنیم تا با‌توجه‌ به روحیات و سلیقه‌ای که دارید، یکی از این گزینه‌های پیشنهادی را انتخاب کرده و خود را از فرصت طلایی کتاب‌خوانی و آشنایی با دیدگاه‌های مختلف شخصیت‌های داستان محروم نکنید. همچنین پیشنهاد میکنیم مقاله تاثیر کتاب خواندن بر مغز را مطالعه کنید و با تاثییرات این عادت مثبت، به‌خوبی آشنا شوید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *