دانستنی

مثلث برمودا کجاست؟ بررسی راز‌ها و اتفاقات مثلث برمودا

مثلث برمودا یا مثلث شیطان

سال‌‏ها است که نام مثلث برمودا میان مردم همراه با هیجان زمزمه می‌‎شود و آن را به‌‏عنوان یک ناحیه رازآلود به یکدیگر معرفی می‌‏کنند. درواقع داستان‎های این محدوده جغرافیایی همواره برای مردم سراسر جهان جذاب بوده و از همان ابتدای سروصدا کردن این مثلث معروف، ذهن کنجکاو بشریت در پی کشف رمز و راز آن بوده است؛ به همین منظور در این مقاله سعی داریم به بررسی اتفاقات مثلث برمودا بپردازیم که تا حدودی ابهامات درباره این مکان اسرارآمیز رفع شود.  

مثلث برمودا چیست؟

نام دیگر مثلث برمودا، مثلث شیطان است که آمارها حاکی از ناپدیدشدن تعداد زیادی از هواپیماها و کشتی‌هایی است که وارد این محدوده شده‌‌اند؛ به همین دلیل مردم بر این باورند که این بلایا ربط مستقیمی به عوامل شیطانی دارند و بهترین نام برای این محدوده مثلث شیطان است؛ اما جالب است بدانید تاکنون علل علمی مختلفی نیز مطرح شده که تا حدی دلیل این اتفاقات را توجیه می‌کنند که در ادامه به بررسی مفصل هر یک از این استدلال‌ها پرداخته‌‏ایم.

به‌طورکلی هرگز نمی‌توان گفت اقیانوس یا آسمان مکان‌های بی‌خطری برای مسافرت هستند؛ درواقع در طبیعی‌‎ترین حالت‌های جوی نیز احتمال بروز حادثه در تمامی این موقعیت‌ها وجود دارد. مثلث برمودا  هم یک منطقه در بخش غربی اقیانوس اطلس شمالی است که با روایت‌های مختلف اعلام شده بیش از 50 کشتی پس از ورود به این محدوده ناپدید شده‌اند و تاکنون هیچ اثری از آن‌ها باقی نمانده است. درواقع این اخبار ممکن است به دلیل ذات خطرناک اقیانوس، طبیعی جلوه کند؛ اما تمام ماجرا به این رخدادها ختم نمی‌شود!

علاوه بر این موارد 21 هواپیما پس از ورود به آسمان این محدوده از رادار خارج شده و تا به امروز از این هواپیماها نیز آثاری به جا نمانده. درواقع هیچ نظریه‌ای را درباره‌ی این قسمت از زمین، نمی‌توان با قاطعیت پذیرفت و علت اصلی این اتفاقات را توجیه کرد؛ به همین دلیل مثلث برمودا مانند یک علامت سوال بزرگ در ذهن دانشمندان و دیگر مردم سراسر جهان باقی مانده که همین عدم آگاهی از چیستی آن، سبب ترس مردم از این محدوده جغرافیایی شده است.

مثلث برمودا چیست

مثلث برمودا کجاست؟

حال سؤالی که پیش می‌آید این است که این مثلث برمودای معروف در کدام قسمت کره زمین وجود دارد؟ همان‌طور که پیش‎تر نیز اشاره شد، این محدوده ترسناک و اسرارآمیز در بخشی از اقیانوس اطلس شمالی واقع شده است که مرز دقیق آن به صورت جهانی مشخص نشده و تنها می‎توان شکل مبهمی از مثلث را برای  تجسم آن در نظر بگیریم؛ به‌‏‌شکلی که سه رأس آن حدودا از سمت فلوریدا (واقع در ایالات متحده) و برمودا (قلمرو برون مرزی خودگردان انگلیس در غرب اقیانوس اطلس شمالی است) به سواحل اقیانوس اطلس نزدیک هستند.

به‌‎طورکلی این مجمع‌‏الجزایر شامل 7 جزیره اصلی و 170 جزیره کوچک است که یک رأس آن نزدیک به برمودا قرار دارد و انحنای مثلث از پایین، به سمت فلوریدا گسترش می‌یابد؛ سپس با عبور از پورتوریکو، به سمت جنوب و شرق متمایل می‌شود تا با عبور از دریای سارگاسو، دوباره به سمت برمودا منحرف شود. 

طبق اطلاعات به دست آمده از مثلث برمودا، مساحت این منطقه چیزی حدود 1 میلیون و 300 کیلومتر مربع الی 3 میلیون و 900 کیلومتر مربع تخمین زده شده؛ اما هنوز توافقی برای قطعی کردن میزان مساحت این محدوده صورت نگرفته است. جالب است بدانید انجمن جغرافیای ایالات متحده وجود این مثلث را انکار کرده و تصمیم گرفته است مرز حدودی مثلث برمودا در نقشه‎ سازمان‎های دولتی نامشخص باقی بماند. 

برای اینکه بیش‏تر بدانید مثلث برمودا در کجا قرار دارد، می‌توانید کتاب مثلث برمودا کجاست؟ را مطالعه کنید و با بررسی عکس مثلث برمودا تصوری دقیق‌تر از این منطقه رمزآلود داشته باشید.

مثلث برمودا کجاست

مثلث برمودا کجاست؟

4.3/5 - (6 امتیاز)
75,000 تومان

نخستین بار چه کسی خبر از وجود مثلث برمودا داد؟

نخستین بار وینسنت هایس گدیس (Vincent Hayes Gaddis) که یک نویسنده آمریکایی بود، در فوریه سال 1964 در یکی از نوشته‌‎های خود عبارت مثلث برمودا را مطرح کرد. این مطلب در مجله آرگوسی (Argosy) منتشر شد که حاوی داستان‏‌های زیادی درباره پدیده‌های ماورا الطبیعه بود که بسیار شبیه به سبک نوشته‌های چارلز فورت (Charles Fort) بود. چارلز فورت نیز یکی دیگر از نویسنده‌های آمریکایی بود که در روایت پدیده‌های غیرطبیعی تخصص داشت.

درواقع مقاله منتشرشده در مجله آرگوسی به ارتباط حوادثی همچون ناپدیدشدن کشتی یواس‎اس سایکلوب در سال 1918 و هواپیماهای بمب‌افکنی که در سال 1945 حین تمرین آزمایشی گم شدند و همچنین ناپدید شدنِ هواپیمای جستجو و نجات این حادثه تأکید داشت. درواقع این نویسنده بر این باور بود که رازی در این محدوده نهفته شده که اتفاقات این‌چنینی رقم می‌خورند و دلیلی منطقی برای توجیه آن‌ها وجود ندارد؛ به همین جهت تصمیم گرفت نام این محدوده ترسناک و ناشناخته را مثلث برمودا بگذارد. به عبارت دیگر از این به‌بعد نام این ناحیه حالتی رسمی به خود گرفت.

تا به امروز چه اتفاقاتی در دل مثلث برمودا رخ داده است؟

تاکنون در انواع مختلفی از کتاب علمی آموزشی به بررسی روایت‏‌ها و اتفاقات مثلث برمودا پرداخته‏ شده که هر کدام، خبر از اتفاقی بزرگ در دل این محدوده جغرافیایی می‌‏دهد. درواقع این داستان‌ها از زمانی همه‏‌گیر شدند که ناپدید شدن کشتی‌‏ها و هواپیماها یکی پس از دیگری رخ می‎داد و هرگز علت این اتفاقات مشخص نمی‌شد؛ به‌طوری‏که تا به‌امروز کسی از کشتی‏‌ها و هواپیماهای مفقودی در این محدوده خبری ندارد. جهت آشنایی بیش‎تر با مثلث برمودا، در ادامه سعی خواهیم کرد تعدادی از مهم‌ترین حوادث رخ‌داده در این منطقه را مرور کنیم.

عکس مثلث برمودا

ناپدید شدن کشتی یواس‎اس سایکلوب

کشتی سایکلوب بزرگ‎ترین کشتی نیروی دریایی ایالات متحده بود که در مارس 1918 به طرز عجیبی ناپدید شد. هنگامی که این ناو آمریکایی در حال پیمودن سفر خود، از بندر هندغربی و  بندربالتیمور بود، دچار حادثه شده و سپس کاملا ناپدید ‎شد؛ به‌طوری‎که پس از گذشت یک قرن همچنان این سؤال در ذهن مردم باقی مانده است که چه اتفاقی برای این کشتی و سرنشینان آن افتاده است؟

کشتی سایکلوب با طولی حدود 170 متر، حامل 309 خدمه و بار منگنز با وزنی حدود 11 هزار تن بود که از سال 1910 دائما در میان دریای بالتیک، مکزیک و کارائیب در سفر بود. درواقع این کشتی باری علاوه بر انتقال زغال سنگ به اقصی نقاط جهان، گاهی در انتقال پناهندگان به مقصد نیز ایفای نقش می‎کرد.

در سال 1917 و با ورود آمریکا به جنگ جهانی اول، کاربرد این کشتی نیز تغییر کرده و برای انتقال نیروهای انسانی و سوخت زغال سنگ به کشتی‏‌های دیگر در سراسر جهان از کشتی سایکلوب استفاده می‌شد. در مارس 1918 یک محموله جدید به این کشتی تحویل داده شد که شامل صدها تن سنگ معدن منگنز فشرده ‎شده بود که از برزیل بارگیری شده تا در مقصد بالتیمور تخلیه شود. 

این کشتی هرگز به مقصد نرسید و آخرین پیامی که از آن دریافت شد این بود که اعلام کردند آب و هوا بسیار خوب است. علی‌رغم مثبت بودن این پیام دیگر پیامی از سوی کشتی سایکلوب ارسال نشد؛ حتی یک پیام برای درخواست کمک این کشتی ثبت نشده و تا حالا دلیل ناپدید شدن آن برای همه در هاله‌‏ای از ابهام است.

برخی از افراد بر این باورند که شرایط جوی و طوفان یا حتی دشمنان آن دوره زمانی، سبب محو شدن این کشتی شده‌‏اند؛ اما جالب است بدانید علاوه بر کشتی سایکلوب، دو کشتی غیرنظامی دیگر که وظیفه داشتند سنگ معدن را به کشتی سایکلوب برسانند نیز در اقیانوس اطلس شمالی ناپدید شدند.

ناپدید شدن قایق‎های بادبانی 

در سال 1919 پنج قایق بادبانی به سمت اقیانوس اطلس راهی شدند که در ژانویه 1921 در کارولینای شمالی پیدا شدند و برخی از مردم گمان می‌کردند این انحراف مسیر و به‌نوعی مفقودی خدمه و سرنشینان این قایق‌ها، نقشه دزدان دریایی بوده است. از سویی دیگر کشتی کارول آ دیرینگ (Carroll A. Deering) یکی از همین کشتی‌هایی بود که در سال 1921 پس از ورود به مثلث برمودا، در سواحل کارولینای شمالی مفقود شد. درواقع کشتی کارول که یک کشتی باری مهم بود، پس از توقف در باربادوس، هرگز به ایالات متحده (مقصد) نرسید.

 این حادثه به دلیل ناپدیدشدن تمامی خدمه، تجهیزات ناوبری، وسایل افراد و قایق‏های نجات، به یکی از اسرارآمیزترین اتفاقات تاریخ تبدیل شد؛  به خاطراین‌‏که کشتی کارول اولین کشتی‌‏ای نبود که در سواحل کارولینای شمالی نیست و نابود می‎شد، دیگر مردم و دریانوردان از آب‎های مثلث برمودا هراس داشتند. در تمامی این دوران از گارد ساحلی گرفته تا مأموران FBI در تلاش بودند تا علت مفقودی ملوانان را پیدا کنند؛ اما به‌چیزی جز چند احتمال مختلف نظیر شورش، دزدی دریایی و شرایط جوی نامناسب دست نیافتند.

پرواز 19 

در 5 دسامبر 1945 که شرایط جوی کاملا مناسب پروازهای آموزشی بود ساعاتی به پرواز آموزشی 19 اختصاص داده شد. برنامه این‏گونه طراحی شده بود که این پرواز یک تمرین عادی ناوبری با بمباران ساختگی باشد. به منظور پیشبرد این تمرین از یک اسکادران (squadron) با پنج بمب‎افکنِ اژدر استفاده شد که حامل 14 سرنشین بود که وظیفه داشتند به سمت باهاما پرواز کنند تا پرتاب اژدرها را تمرین کرده و پس از اتمام این مأموریت آموزشی به فورت لادردیل برگردند.

درواقع این آخرین تمرین آن‎‏ها پیش‎ از فارغ‌‎التحصیلی بود و تمامی این افراد قبلا هم این تمرین را انجام داده بودند. طبق مدارک موجود، این‏گونه به نظر می‎رسد که شرکت‌کنندگانِ پرواز 19 تمرین خود را به پایان رسانده و پس از گذشت حدودا 90 دقیقه از زمان بلند شدن در مسیر بازگشت، ستوان دوم چارلز سی تیلور، فرمانده اسکادران، گم شدن خود را اعلام کرده است. در این بازه زمانی که به عصر نیز نزدیک‎تر شده بود، شرایط جوی و وضعیت دریا مانند صبح نبوده و تا حدی بد و نامناسب گزارش شده است.

پس از گذشت سه ساعت، فرمانده تیلور دچار اشتباه شده و پرواز 19 را به سمت دریا منحرف کرد. در این بین نیز با برج مراقبت تماس گرفته و وضعیتی عجیب را برای تیم پشتیبانی شرح داد؛ به همین دلیل برج مراقبت دستور داد مسیر خود را تا 180 درجه تغییر دهند تا بتوانند به فلوریدا بازگردند؛ اما ستوان تیلور اعلام کرد که تمامی رادارها از کار افتاده و قادر به مسیریابی نیستند. با گذشت زمان صدای این فرمانده ضعیف‎‌تر از قبل ثبت شده تا جایی که این ارتباط کاملا قطع شد.

پس از مفقود شدن این 5 هواپیما، نیروی دریایی، گارد و ارتش جستجوی گسترده خود را آغاز کردند؛ اما این جستجو دستاوردی نداشته و تا به امروز هیچ‎کس دلیل این حادثه را نمی‌‏داند. از  این حادثه به‌‏عنوان یکی از اسرارآمیزترین حوادث هوانوردی یاد می‌‏کنند.

حقایق مثلث برمودا

هواپیمای استار تایگر 

در تاریخ 30 ژانویه 1948 یک هواپیما که متعلق به خانواده سلطنتی آورو تودور پنجم بود از انگلستان به سمت برمودا پرواز کرد. این پرواز توسط فرمانده مک میلان هدایت می‌شد که طبق گزارش این شخص، هواپیما در 5 صبح باید به برمودا می‌‏رسید؛ اما پس از گذشت زمان، خبری حاکی از رسیدن این هواپیما و 31 سرنشین آن به مقصد نشد. 

طبق گزارشات رسمی گمان می‌شود سیستم گرمایشی و قطب‌‏نمای هواپیما خراب شده و خلبان برای گرم نگه‏داشتن هواپیما سعی کرده است، در ارتفاع پایین‌‏تری پرواز کند که این امر سبب سوزاندن سریع سوخت شده است. درواقع پرواز در ارتفاعات پایین موجب می‎شود خلبان زمان کم‏تری برای کنترل هواپیما هنگام وقوع حادثه داشته باشد؛ بر همین اساس گمان می‌‏شود این هواپیما ارتفاع خود را از دست داده و درون دریا غرق شده است.

هواپیمای داگلاس

در 27 دسامبر 1948 یک پرواز تجاری با هواپیمای DC-3 به رهبری کاپیتان روبرت لیندکیست از سان خوآن پورتوریکو، به مقصد میامی فلوریدا از زمین برخاست؛ اما هرگز به‌مقصد نرسید و تنها کمی پس از برخاستن با 36 سرنشین خود برای همیشه ناپدید شد. نکته جالب این پرواز این است که آخرین پیام دریافتی از سوی کاپیتان چنین بوده: « ما در 50 مایلی  جنوب و در حال نزدیک شدن به مقصد  هستیم. همه چیز خوب است و می‌توانیم چراغ‌‏های میامی را ببینیم»؛ اما تنها چند ثانیه پس از دریافت این پیام از صفحه رادار ناپدید می‎شود.

طبق گزارش‌ها، در زمان حادثه، نقطه سقوط هواپیما در محدوده آسمان فلوریدا کیز ثبت شده بود که آب‌های آن عمقی به اندازه 20 فوت داشته و حتی اگر هواپیمای داگلاس در این محدوده سقوط می‌‏کرد، کاملا قابل رؤیت ‏بود. تمامی تیم‌های کاوش به جستجوی دقیق خود ادامه دادند اما اثری از این هواپیما در عمق 20 فوتی دریا پیدا نکردند و معمای این پرواز نیز مانند دیگر پروازها حل نشده باقی ماند.

منطقه-51

منطقه 51 کجاست؟

3.7/5 - (4 امتیاز)
75,000 تومان

هواپیمای استار آریل

یکی دیگر از هواپیماهای سلطنتی، آورو تودور پنجم  هم به عاقبت استار تایگر گرفتار شد. این هواپیما در 17 ژانویه 1949 با 13 مسافر و 7 خدمه به آسمان برخاست تا در مسیر جامائیکا، برمودا را ترک کند. در صبح پرواز کاپیتان پرواز گزارش کرد پرواز بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود؛ اما کمی بعد یک پیام گنگ از سوی این کاپیتان دریافت شد که حاوی این محتوا بود، قصد تغییر فرکانس خود را دارد و این آخرین پیام دریافتی از هواپیمای استار آریل است.

یک تیم برای جستجوی این هواپیمای مفقودی اعزام شدند؛ اما همانند دیگر اتفاقات، حتی لاشه هواپیما نیز رؤیت نشد. پس از این حادثه، خطوط هواپیمایی British South American تصمیم به توقف تولید هواپیمای تودور گرفت؛ زیرا دلیل تمامی این اتفاقات را عدم کیفیت مناسب هواپیمای تودور می‌‏دانست.

تئوری‏‌های مثلث برمودا

احتمالا با مرور این اتفاقات شما هم مثل محققین، کنجکاو شده باشید که دلیل این رخدادها را بدانید. تاکنون تئوری‌‏های مختلفی برای توجیه مثلث برمودا مطرح شده که برخی از آن‏ها غیر عقلانی به نظر می‎رسند. درواقع برخی از افراد همچنان بر این باورند که در این محدوده موجودات فضایی یا شیاطین غول پیکری وجود دارند که به دلیل ورود انسان‌ها به قلمرویشان این‏گونه پاسخ می‌‏دهند و با این بلایای غیرمنتظره به دیگر انسان‏‌ها هشدار می‌دهند؛ اما هیچ یک از این تئوری‌ها با عقل و منطق سازگاری نداشته و در دسته تئوری‌‏های رد شده قرار دارند.

از طرفی دیگر استدلال‌های علمی مختلفی وجود دارد که چگونگی بروز این حوادث را توجیه می‌کند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین این موارد اشاره کرده‌ایم.

وجود گاز متان در محدوده مثلث برمودا

اسناد و مدارک مختلفی نشان می‌‏دهند که در این محدوده جغرافیایی حجم بسیار زیادی گاز متان وجود دارد که وقتی یک کشتی روی آب این منطقه شناور می‌شود به‌واسطه وجود این گاز در معرض شدید غرق شدن قرار می‏‌گیرد. از سویی دیگر تعدادی از بومیان شاهد شعله‏‌های آتش روی آب‌‏ها بوده‌‏اند که این موضوع نیز می‎تواند آسیب دیدن هواپیماها در اثر این گاز و سقوط آن‏ها را توجیه کند.

ابرهای شش ضلعی مثلث برمودا

یکی دیگر از نظریه‌های علمی که برخی از کارشناسان آن را درست‌ترین استدلال به شمار می‌‏آورند، وجود ابرهای شش ضلعی غول پیکری است که بر فراز محدوده مثلث برمودا خودنمایی می‌کنند. درواقع هر یک از این ابرها معادل یک بمب قدرتمندند که با سرعت 273 کیلومتر بر ساعت قادر به تولید امواجی با ارتفاع بیش از 14 متر هستند. نیروی حاصله از این ابرهای عظیم برای ناپدید کردن هر وسیله نقلیه بزرگ و کوچکی کافی است.

خطاهای انسانی

برخی دیگر از کارشناسان هم بر این باورند که خطاهای انسانی منجر به این حوادث مرگبار شده و اگر این محدوده خطری برای انسان‌ها داشت، ساکنین مثلث برمودا نمی‌توانستند این‎گونه راحت رفت و آمد و زندگی کنند.

مثلث برمودا در کجا قرار دارد

جمع‌‏بندی

با روایت اتفاقات عجیب از مثلث برمودا اکثر مردم، این محدوده را به‌عنوان یک محدوده ترسناک و مرگبار می‌شناسند که هر کس بر فراز آن یا روی آب‌های آن سفر کند، ناپدید خواهد شد؛ اما علی‌رغم تمامی این معماهای حل نشده، هیچ سند و مدرک محکمی برای اثبات وجود نیروهای غیرطبیعی در این منطقه وجود ندارد؛ به همین جهت تنها می‌‏توان به مدارک و استدلال‌های علمی استناد کرد و رخدادهای تاریخی را این‏گونه توجیه کرد.

ما در انتشارات هفت و نیم همواره سعی داریم با بررسی تمامی جوانب یک موضوع، به شما اطلاعات جامعی در خصوص آن ارائه کنیم تا با مطالعه این مطالب و مطابقت آن با  دیدگاه خود، بهترین نتیجه را دریافت کنید؛ به همین منظور در این مقاله سعی کردیم به داستان‏ها و حقایق مثلث برمودا بپردازیم تا با دیدی بازتر این موضوع را بررسی کرده و بدانید مثلث برمودا در کجا قرار دارد؛ همچنین شما می‌توانید برای دسترسی به دیگر مطالب همچون جنگل آمازون کجاست؟ به وب‌سایت مجموعه ما مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *