دانستنی

13 مورد از آتشفشان های فعال جهان را بشناسید!

آتشفشان های فعال جهان

آتشفشان های فعال جهان در عین ترسناک بودن جذابیت زیادی دارند. به طور کلی آتشفشان‌های فعال در جهان در طول تاریخ حوادث تلخی را به‌دنبال داشته‌اند، ولی به‌عنوان یک پدیده طبیعی زیبا و خارق‌العاده مورد توجه عموم مردم و دانشمندان هستند. آتشفشان‌ها درواقع همان سنگ‌های مذاب درون زمین هستند که در برخی مناطق به دلیل واگرایی یا همگرایی در پوسته زمین به بیرون هدایت می‌شوند. 

جالب است بدانید حدود ۱۵۰۰ آتشفشان فعال در سیاره زمین وجود دارد که البته میزان فعالیت آن‌ها با هم متفاوت است. وبلاگ انتشارات هفت و نیم در این مطلب به معرفی 13 مورد از آتشفشان‌های فعال جهان در سال های اخیر می‌پردازد. برای مطالعه بیش‌تر در این زمینه می‌توانید به کتابهای علمی آموزشی مرتبط مراجعه کنید.

آتشفشان فعال

آتشفشان های فعال جهان کدامند؟

آتشفشان‌ها از جذابیت‌های جغرافیای کره زمین محسوب می‌شوند. این شاهکارهای خلقت با وجود خطرات بسیاری که دارند، به دلیل زیبایی خیره کننده‌ و هیجان‌انگیز بودن گردشکران را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کنند. ما در این مطلب برای معرفی آتشفشان‌ها موقعیت جغرافیایی آن‌ها را هم توضیح می‌دهیم تا اطلاعات کامل‌تری برای علاقه‌مندان فراهم کنیم. علاوه بر این برای افزایش دانش خود می‌توانید کتاب‌‎هایی مانند کتاب علمی نوجوان را مطالعه کنید.  

۱- آتشفشان ماونالوا (Mauna Loa) در جزایر هاوایی

آتشفشان ماونالوا

به گفته محققان و زمین‌شناسان مونالوا به‌عنوان یکی از آتشفشان‌های فعال جهان و بزرگترین آتشفشان زیردریایی زمین از نظر اندازه محسوب می‌شود. این آتشفشان که در بخشی از جزایر هاوایی ایالات متحده واقع شده، حاصل مواد مذاب و گذاره‌های زمین از یک میلیون سال پیش تاکنون است. ارتفاع این قله آتشفشانی از سطح زمین نسبت به اقیانوس آرام 10 کیلومتر و اندازه‌ی قاعده مخروط آن ۶۰۰ کیلومتر است. این کوه آتشفشان فعال در سال ۱۹۵۰ فوران کرد و روستاهای اطراف را از بین برد.

2. آتشفشان پاکایا (Pacaya) در گواتمالا

پاکایا هم یکی از آتشفشان‌های فعال جهان است که در فاصله‌ی ۳۰ کیلومتری جنوب پایتخت گواتمالا واقع شده است. این کوه آتشفشان فعال در حدود ۲۵۵۲ متر ارتفاع دارد. اولین بار حدود ۲۳۰۰۰ سال پیش فوران کرده و در بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۰ بیش‌ترین فعالیت آن ثبت شده است. آخرین فعالیت آن به سال 2010 برمی‌گردد و در حال حاضر فعلاً فعالیتی عادی دارد.

3. آتشفشان پوپوکاتپتل (Popocatépetl) در مکزیک

آتشفشان پوپوکاتپتل

پوپوکاتپتل یکی دیگر از آتشفشان‌های فعال در جهان به شمار می‌رود که در ایالت مورلوس مکزیک واقع شده است. نکته جالب در مورد این آتشفشان این است که در میان یخچال‌های طبیعی قرار دارد. به‌علاوه با داشتن فاصله ۳۶ کیلومتری از پایتخت مکزیک برای این شهر خطرناک محسوب می‌شود. پوپوکاتپتل از سال ۱۵۱۹  تا به حال بیش از ۲۰ بار فوران کرده است. آخرین فوران مربوط به سال 2020 بوده که بومیان منطقه را مجبور به فرار به شهرهای اطراف کرد. هم‌چنین خطر فوران دوباره این آتشفشان وجود دارد که دلیل آن خارج شدن دود و گاز گوگرد از دهانه آن است.

4. آتشفشان استرومبولی (Strongyle) در ایتالیا

از دیگر آتشفشان های فعال جهان باید به استرومبولی اشاره کرد که در جزیره‎ای در ایتالیا به همین نام قرار دارد. این آتشفشان فعال از 2400 سال پیش فعال بوده و فوران‌های آن از سال 1932 تاکنون ادامه دارد. جزیره استرومبولی شمال شرقی‌ترین جزیره از مجمع‌الجزایر آتشفشانی لیپاری (ایولی) است که در شمال شرقی سیسیل در جنوب ایتالیا واقع شده و امروزه یکی از مقاصد گردشگری جذاب جهان محسوب می‌شود. درواقع مردم برای مشاهده از نزدیک یک آتشفشان فعال به دیدن این جزیره 12 کیلومتری می‌روند. 

5. آتشفشان ساکوراجیما (Sakurajima) در ژاپن 

آتشفشان ساکوراجیما

ساکوراجیما به معنای جزیره شکوفه گیلاس یکی از آتشفشان‌های فعال است که قبلاً جزیره‌ای در استان کاگوشیما در کیوشو ژاپن بوده است. این آتشفشان که پس از فعالیت زیاد به شبه جزیره اوسومی متصل شده را از خطرناک‌ترین کوه های آتشفشانی فعال جهان می‌شناسند. ساکوراجیما در زمان اوج فعالیتش، گدازه‌ها و خاکسترها را تا ارتفاع ۵ هزار متری پرتاب می‌کرده است. 

6. آتشفشان تال (Taal) در فیلیپین

آتشفشان تال

در ادامه معرفی کوه‌های آتشفشانی فعال دنیا به تال اشاره می‌کنیم. آتشفشان تال را از پیچیده‌ترین آتشفشان‌های فعال جهان در سال های اخیر می‌دانند. این آتشفشان در جزیره لوزون فیلیپین واقع شده و دومین کوه آتشفشانی فعال در این کشور است. این آتشفشان زیبا و خطرناک هم گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند ولی به دلیل فعالیت زیادش، توصیه‌هایی مبنی بر دوری از آن به مردم شده است. در واقع تال از سال ۱۵۷۲ میلادی تا به حال ۳۳ بار فوران کرده است. 

7. آتشفشان کیلاویا (Kīlauea) در هاوایی

آتشفشان کیلاویا

کیلاویا دومین آتشفشانی است که در هاوایی معرفی می‌کنیم. بنابراین مشخص می‌شود که منطقه آمریکای شمالی هم مانند مناطقی چون ژاپن و آمریکای جنوبی آتشفشان‌های زیادی دارد. البته بهتر است بدانید که در جزیره هاوایی پنج آتشفشان فعال قرار دارد و کیلاویا فعال‌ترین آن‌ها است. جالب است بدانید که نام کیلاویا توسط بومیان قدیمی این منطقه بر روی این کوه آتشفشانی گذاشته شده و به معنی «فوران کردن» است. اولین فعالیت آن به سال 1952 برمی‌گردد و آخرین فعالیت آن هم در سال 1983 رخ داده است. 

8. آتشفشان کلیولند (Cleveland) در آلاسکا

آتشفشان کلیولند

آتشفشان کلیولند هم یکی دیگر از آتشفشان‌های فعال جهان است. این آتشفشان در جزیره‌ای خالی از سکنه از جزایر روباه در میان مجموعه جزایر الوشن آلاسکا قرار دارد. آخرین فعالیت‌های این آتشفشان به سال‌های 2009 و 2010 برمی‌گردد و در سال 2011 هم یک بار فوران داشته است. به علاوه چشمه‌های آب گرم اطراف این کوه آتشفشانی گرمای خود را از این آتشفشان می‌گیرند.

9. آتشفشان مونته سرات (Monte Serrat) در دریای کارائیب 

آتشفشان مونته سرات

موته سرات در واقع از کشف‌های کریستف کلمب محسوب می‌شود. کریستف کلمب در قرن 15 این آتشفشان را شناسایی و نام‌گذاری کرد. نام مونته سرات به معنی صومعه است. این آتشفشان در سال ۱۹۹۵ فوران کرد و بیش‌تر ساکنین آن، مجبور به ترک محل زندگی خود شدند. علاوه بر این در سال 2003 هم فعالیتی جزئی از خود نشان داد. 

10. آتشفشان اربوس (Erebus) در قطب جنوب

آتشفشان اربوس

اربوس را می‌توان یکی از جنوبی‌ترین آتشفشان های فعال جهان دانست. چون در جزیره راس واقع شده که در دریای راس یعنی شرق جنوبگان قرار دارد. در نزدیکی این کوه آتشفشانی ۳ آتشفشان دیگر هم وجود دارد که اربوس بزرگ‌ترین آن‌ها است. اربوس در دهه هفتاد میلادی تقریباً هر سال انفجار داشت و یکی از بزرگ‌ترین آن‌ها در سال 1984 رخ داد. آخرین فوران آن هم به سال ۲۰۱۱ برمی‌گردد.

11. آتشفشان مراپی (Merapi) در اندونزی

آتشفشان مراپی

مراپی هم یکی از خطرناک‌ترین آتشفشان های فعال جهان به شمار می‌رود. به طوری که ۳۰۰ روز از 365 روز سال خاکستر و دود از دهانه آن خارج می‌شود. این کوه آتش فشانی به زیباییش معروف شده که به دلیل سرسبزی اطراف آن در منطقه جاوه مرکزی، یوگیاکارتا است. آخرین فعالیت این آتشفشان خطرناک در سال 2014 بوده و در حال حاضر هم در هر لحظه ممکن است فوران کند.

12. آتشفشان یاسور (Yasur) در وانواتو

آتشفشان یاسور

آتشفشان یاسور هم از کوه های آتشفشانی فعال جهان محسوب می‌شود. این کوه آتشفشانی در وانواتو در جزیره تانا واقع شده و از حدود ۸۰۰ سال پیش تا به حال در حال فوران کردن بوده است. از جذابیت‌های این کوه آتشفشان این است که مسیر رسیدن به قله آن دسترسی راحتی دارد. به همین دلیل بسیاری از گردشگران علاقه‌مند به کوه‌های آتشفشانی را برای مشاهده‌ی درون این آتشفشان به خود جذب می‌کند. البته برای حفظ ایمنی بازدیدکنندگان تمهیدات ایمنی در نظر گرفته شده که شرایط خطر آتشفشان را نشان می‌دهد. 

13. آتشفشان کولیما (Colima) در مکزیک

آتشفشان کولیما

قله آتشفشانی کولیما که به آن «قله آتش» هم گفته می‎شود، فعال‌ترین آتشفشان در آمریکای شمالی است. این آتشفشان که در خالیسکو مکزیک واقع شده، از سال ۱۵۷۶ تا به حال بیش از ۴۰ بار فوران کرده است. علاوه بر این در زمان فوران سنگ‌های مذاب با قطر بیشتر از ۸ سانتی‌متر به اطراف پرتاب می‌کند که به بمب‌های گدازه‌ای معروف هستند. 

جمع‌بندی

در این مطلب خطرناک‌ترین آتشفشان‌های فعال جهان را معرفی کردیم. آتشفشان‌های زمین زیبا هستند و جذابیت زیادی برای مشاهده و عکاسی دارند. ولی متاسفانه تهدید جانی و مالی غیر قابل جبرانی برای مردمی هستند که در اطراف آن زندگی می‌کنند. این آتشفشان‌ها در طول صدها سال افراد زیادی را به کام مرگ کشانده‌اند. اگر به آشنایی با چنین زیبایی‌های طبیعی علاقه دارید، مطالعه کتاب از معلم علوم بپرس را به شما توصیه می‌کنیم. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *