معرفی کتاب

بهترین کتاب‌ها برای نوجوانان دختر؛ یک لیست کامل، جذاب و متنوع

کتاب خوب برای دختران نوجوان

بهترین کتاب برای نوجوانان دختر فهرستی از کتاب‌هایی است که برای دختران در سنین نوجوانی مفید و جذاب است. تنوع بالای کتاب‌های موجود در بازار موجب سردرگمی در انتخاب کتاب مناسب می‌شود. از طرفی با تاثیر کتاب خواندن بر مغز آشنا هستیم و می‌دانیم که چه تاثیر مثبتی در بهبود تفکرات و شکل دادن شخصیت نوجوانان دارد. 

اما همه‌ی کتاب‌ها این تاثیر را ندارند و لازم است برای تهیه کتاب‌های مناسب برای نوجوانان دختر اقدام کنیم. به علاوه لازم است این کتاب‌‎ها به اندازه کافی جذاب هم باشد تا نوجوانان امروزی را از جذابیت‌های شبکه‌های اجتماعی و گیم‌ها جدا کند و به سمت کتاب سوق دهد. در این مطلب از انتشارات هفت‌و‌نیم قصد داریم فهرستی از بهترین کتاب برای نوجوانان دختر را به شما معرفی کنیم.

فهرست متنوع بهترین کتاب برای نوجوانان دختر

فهرستی که در ادامه معرفی می‌کنیم شامل چند مورد از بهترین کتاب برای نوجوانان دختر است که بسیار محبوب هستند. سعی کرده‌ایم چند کتاب‌ داستانی و ادبی کلاسیک را معرفی کنیم تا علاوه بر لذت‌بخش بودن،ارزش ادبی هم داشته باشند. علاوه بر این برای پوشش همه‌ی سلایق چند کتاب در حوزه علمی، فانتزی، اجتماعی و سرگذشت‌نامه هم در این لیست آورده‌ایم. 

هم‌چنین سعی کردیم علاوه بر کتاب‌های ترجمه شده خارجی، چند کتاب داخلی هم برای علاقه‌مندان به ادبیات داستانی ایرانی معرفی کنیم. به علاوه فهرست زیر تنها چند ایده است و با بررسی بیش‌تر می‌توانید تنوع بیشتری از کتاب برای دختران نوجوان را بشناسید. 

ماتیلدا

کتاب های مناسب برای نوجوانان دختر: ماتیلدا

«ماتیلدا» داستان دختری به همین نام است که رولد دال نویسنده معروف انگلیسی آن را برای کودکان و نوجوانان نوشته است. از دیگر آثار معروف او می‌توانیم به «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» اشاره کنیم. ماتیلدا به دلیل هوش زیاد و توانمندی بالایی که دارد، سعی می‌کند مشکلاتش با خانواده را حل کند. او در خانواده با رفتار تبعیض‌آمیز والدینش میان او و برادرش مواجه می‌شود. علیرغم استعداد بالایی که ماتیلدا دارد، پدر و مادرش به او علاقه‌ای ندارند و ماتیلدا باید بدفتاری‌های آنان را تحمل کند. ولی پس از مدتی او تصمیم می‌گیرد با هوش سرشار خود آنان را به خاطر کارهایشان تنبیه کند. مجموعه‌ی این کارها کتاب جالب و آموزنده‌ای از آب درآمده است که برای نوجوانان بسیار آموزنده هم هست. 

کتاب ماتیلدا توسط نویسنده‌ای معروف نوشته شده و جوایز زیادی چون جایزه‌ی کتاب کودک ماساچوست، جایزه Audie برای کتاب کودکان در سنین 8 تا 12 و چندین جایزه دیگر را به خود اختصاص داده است. بنابراین می‌توانید آن را جزو فهرست بهترین کتاب برای نوجوانان دختر در نظر بگیرید. چون برای کودکان و نوجوانان 9 تا 12 ساله‌ علاقه‌مند به جسارت و ماجراجویی انتخاب مناسبی است.

آن شرلی

بهترین کتاب برای نوجوانان دختر: آن شرلی

مجموعه کتاب‌های «آنی شرلی» را می‌توان به عنوان بهترین کتاب برای نوجوانان دختر معرفی کرد. این داستان نوشته‌ی ال. ام. مونتگمری به عنوان یکی از محبوب‌ترین رمان‌های ادبیات نوجوانان شناخته شده و فیلم‌های متعددی بر مبنای آن ساخته شده است. 

آن شرلی، دختری یازده ساله با موهای قرمز بر اثر یک اتفاق اشتباهی وارد زندگی ماریلا و متیو کاتبرت شد. ولی به دلیل شخصیت پرنشاط و دوست داشتنی‌اش مورد علاقه آن‌ها قرار گرفت. بنابراین به عنوان فرزندخوانده با این دو خواهر و برادر میانسال زندگی کرد و این کتاب روایت‌گر روزهای تلخ و شیرینی در زندگی آن‌ها است. 

این کتاب برای نوجوانان در چندین جلد منتشر شده که می‌توانید برای مطالعه همه‌ی جلدهای کتاب را خریداری کنید.

زندگی های بی شمار میزی دی

این کتاب را می‌توان یکی از جذاب‌ترین کتاب‌های علمی تخیلی و بهترین کتاب برای نوجوانان دختر برشمرد. بنابراین اگر دختر نوجوانی هستید که از مطالعه کتاب‌های نوشته شده در موضوع ماجراجویی و روایت‌های تودرتو لذت می‌برید، این کتاب انتخاب مناسبی برای شما است.  

کتاب «زندگی‌های بی‌شمار میزی دی» داستان دخترکی باهوش به نام میزی در روز تولدش را روایت می‌کند. او در روز تولدش با اتفاقاتی عجیب‌ مواجه می‌شود که حاصل رفتن او به جهان‌های موازی است. بنابراین داستان به صورت دو داستان همزمان و موازی روایت می‌شود. یکی در دنیای معمولی و دیگری در دنیای موازی که رو به پایان است. خواننده این کتاب هیجان‌انگیز را تا آخر دنبال می‌کند تا از سرنوشت نهایی میزی مطلع شود. 

این کتاب را کریستوفر اج نویسنده انگلیسی نوشته و پس از ترجمه توسط هدی عمیدی توسط انتشارات هفت و نیم منتشر شده است.

زندگی-های-مزی-دی

زندگی های بی شمار میزی دی

5/5 - (2 امتیاز)
90,000 تومان

هری پاتر

کتاب هری پاتر: بهترین کتاب برای نوجوانان

حیف است بخواهیم لیست کتاب خوب برای دختران نوجوان را معرفی کنیم و از «هری پاتر» غافل شویم. مجموعه هفت جلدی کتاب‌های هری پاتر داستان ماجراهای پسر نوجوانی به نام هری پاتر است که در مدرسه‌ی علوم و فنون جادوگری هاگوارتز تحصیل می‌کند. او هر سال به همراه دوستانش به خصوص رون ویزلی و هرمیون گرنجر با ماجراهایی مواجه می‌شود. زمینه اصلی این ماجراها در مورد مبارزه خیر و شر و تلاش هری در شکست دادن جادوی سیاه است. 

جی کی رولینگ نویسنده معروف انگلیسی پس از نوشتن سری کتاب‌های هری پاتر به شهرت رسید و در حال حاضر می‌توان این مجموعه را موفق‌ترین سری کتاب فانتزی در دنیا به شمار آورد. محبوبیت این کتاب در میان نوجوانان و بزرگسالان به میزانی است که تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیون نسخه از آن در سراسر دنیا به فروش رفته است. بنابراین حتما باید به عنوان بهترین کتاب برای نوجوانان دختر و پسر معرفی شود. 

دختر ستاره ای

بهترین کتاب ها برای نوجوانان دختر: دختر ستاره ای

رمان «دختر ستاره‌ای» توسط جری اسپینلی نویسنده آمریکایی برای کودک و نوجوان نوشته شده است. این کتاب روایتگر زندگی و ماجراهای دختری به نام استارگرل (دختر ستاره‌ای) در دبیرستان است. دختر ستاره‌ای متفاوت از دیگران و هنجارهای جامعه رفتار می‌‎کند. داستان در مورد پذیرش این تفاوت است که در نهایت به یک عشق منتهی می‌شود. 

این کتاب جوایز زیادی کسب کرده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کتاب پرفروش نیویورک‌تایمز، جایزه کتاب نوجوانان آریزونا، جایزه طلایی انتخاب والدین، جایزه ده کتاب برتر انجمن کتابخانه‌های آمریکا و غیره اشاره کرد. بنابراین حتماً باید به عنوان بهترین کتاب برای نوجوانان دختر معرفی و مطالعه شود. 

زندگی، جنگ و دیگر هیچ

کتاب برای دختران نوجوان: زندگی جنگ و دیگر هیچ

این کتاب روایت یک جنگ واقعی است و در واقع گزارش‌های اوریانا فالاچی را از مشاهداتش در جنگ در منطقه ویتنام و مکزیک را روایت می‌کند. این روزنامه‌نگار در آن زمان خبرنگاری جوان بوده و بسیاری از خشونت‌های جنگ را از نگاه یک زن روایت کرده است. بنابراین اگر به آشنایی با چهره واقعی جنگ و قهرمانان جنگ علاقه دارید، «زندگی، جنگ و دیگر هیچ» می‌تواند یکی از گزینه‌های بهترین کتاب برای نوجوانان دختر باشد. 

بار سفر ببندیم به سوی مریخ

اگر قصد مطالعه‌ی یک کتاب علمی برای نوجوانان را دارید، کتاب «بار سفر ببندیم به سوی مریخ» را به شما توصیه می‌کنیم. مری روچ نویسنده آمریکایی این کتاب، که همچنین چندین کتاب در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز دارد، کتاب‌های محبوبی برای نوجوانان نوشته است. 

موضوع این کتاب در مورد چالش‌های مهندسان فضایی ناسا برای ارسال وسایل به فضا است. انجام کارها در فضا بدون وجود گرانش مشکل است و برای هر کاری باید تفکر و طراحی انجام داد. بنابراین علاقه‌مندان به نجوم و فضا می‌توانند این کتاب انتشارات هفت و نیم که توسط الهام جعفرقلی ترجمه شده را به عنوان بهترین کتاب برای نوجوانان دختر تهیه کنند. 

سفر-به-مریخ

بار سفر ببندیم به سوی مریخ

5/5 - (2 امتیاز)
120,000 تومان

زنان پیشرو؛ داستان‌هایی برای دختران ایران

کتاب خوب برای دختران نوجوان: زنان پیشرو

منطقی نیست که به دنبال بهترین کتاب برای نوجوانان دختر باشیم و به کتاب‌های زندگی‌نامه زنان موفق توجه نکنیم. این کتاب مصور توسط سه نفر از نویسندگان ایرانی یعنی الهام نظری، گلچهره سهراب و سحر سلیمانی متین تالیف شده تا زنان موفق را به دختران نوجوان معرفی کند. در واقع کتاب «زنان پیشرو، داستان‌های برای دختران ایران» خاطرات 50 زن موفق ایرانی از سیمین بهبهانی و سیمین دانشور گرفته تا سوسن تسلیمی، شیرین بیانی و رخشان بنی‌اعتماد را روایت می‌کند.  

بنابراین اگر به دنبال کتاب‌های انگیزشی برای افزایش تلاش و اراده‌ در دخترانتان هستید و می‌خواهید به آنان یاد دهید که یک انسان چگونه باید رویاهایش را دنبال کند، این کتاب را برای نوجوان خود تهیه کنید. اگر به دنبال نسخه بین‌المللی این کتاب هستید هم کتاب داستان‌های خوب برای دختران بلندپرواز را به شما توصیه می‌کنیم.

قصه‌های مجید

کتاب خوب برای دختران نوجوان: قصه های مجید

«قصه‌های مجید» یک مجموعه داستان جذاب و خاطره‌انگیز است که توسط هوشنگ مرادی کرمانی نوشته شده. داستان‌ها در مورد پسر نوجوانی به نام مجید است که پدر و مادرش را از دست داده و با مادربزرگش «بی‌بی» زندگی می‌کند. شیرین‌زبانی‌ها و ماجراهای مجید با روایت در بستر سنتی داستان جذابی شده‌است. به خصوص این‌که مجموعه‌ای تلویزیونی هم از این کتاب تولید و پخش شد و مورد استقبال زیادی قرار گرفت.

هوشنگ مرادی کرمانی در مورد قصه‌های مجید گفته که این کتاب را بر مبنای زندگی شخصی خودش نوشته است. شاید به همین دلیل باشد که این چنین بر دل می‌نشیند و باید به عنوان بهترین کتاب برای نوجوانان دختر در نظر گرفته شود. 

بیشتر بخوانید: بهترین پادکست برای نوجوانان که حتما باید گوش کنند!

جمع‌بندی

بسیاری از والدین نوجوانان فقط به فکر بهبود یادگیری درسی آنان هستند. بنابراین یا برای آنان کتاب‌های کمک درسی تهیه می‌کنند، یا به دنبال آموزش تکنیک‌های تندخوانی، مطالعه بدون فراموشی و مانند آن می‌گردند. ولی لازم است بدانید که علاوه بر درس و یادگیری علمی، مطالعه‌ی کتاب‌های غیردرسی هم برای نوجوانان دختر و پسر بسیار ضروری است.

چون به آنان روش‌های زندگی، اخلاق‌گرایی، حل مسئله، تعامل با جامعه، شناخت فرهنگ‌ها و جغرافیای کشورهای دیگر و بسیاری از مطالب مفید را می‌آموزد و شخصیت آن‌ها را بهتر شکل می‌دهد. بنابراین می‌توانید فهرستی از بهترین کتاب برای نوجوانان دختر را تهیه کنید و به مرور کتاب‌های مناسب را برای آنان بخرید. 

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *