دانشمندان

آشنایی با بزرگترین دانشمندان جهان: کشفیات و اختراعات 15 تن از برترین دانشمندان

دانشمندان بزرگ جهان

آشنا شدن با دانشمندان بزرگ جهان می‌تواند منبع الهام بخشی برای یادگیری بیش‌تر و بهتر برای گسترش علم و دانش باشد. بزرگترین دانشمندان جهان در طول تاریخ نقش بزرگی در پیشبرد جهان به سوی  تعالی و پیشرفت داشتند و با ارائه‌ ایده‌های جدید و کشفیات علمی گوناگون، بسیاری از مشکلات پیچیده زندگی را حل کرده‌اند. برای اینکه بتوانید دیدگاه خود را به این جهان تغییر دهید، پیشنهاد می‌دهیم با دانشمندان بزرگ تاریخ جهان آشنا شوید تا دنیای فوق‌العاده علم و دانش را کشف و تجربه کنید. دانشمندان با کسب تجربه‌های ارزشمند خود، خدمت بسیاری به بشریت کرده‌اند و الگوی بسیار خوبی برای جوانان و نوجوانان هستند. با توجه به اینکه جهان امروز مدیون دستاوردهای مهم و ارزشمند این آدم‌ها است، در این مطلب از مجله انتشارات هفت و نیم به پاس قدردانی از زحمات دانشمندان بزرگ دنیا، کشفیات علمی و اقدامات مفید و تاثیرگذار آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

ارشمیدس؛ اثبات‌کننده نیروی شناوری

ارشمیدس؛ اثبات‌کننده نیروی شناوری

 

ارشمیدس یونانی، یکی از دانشمندان بزرگ جهان بود که به عنوان مخترع، مهندس، منجم، فیزیکدان و ریاضیدان خدمت زیادی به علم کرد. برای مثال او توانست قوانین حاکم بر اهرم‌ها و قرقره‌ها را کشف کرده و نسبت محیط یک دایره به قطر آن را به دست بیاورد. همچنین توانست با اختراع ماشین‌های جنگی، از مردم شهر خود در برابر رومی‌ها دفاع کند.

جالب است بدانید که اصل ارشمیدس ثابت‌کننده نیروی شناوری است و نشان می‌دهد که یک شی نامنظم شکل گرفته در آب، هنگام غوطه ور شدن باید به اندازه حجم خودش باعث جا‌به‌جایی حجم آب شود. از آنجایی که یونان باستان مهد پرورش دانشمندان و فلاسفه بزرگ بوده، شاید بخواهید بدانید که ارسطو کیست؟ او هم به عنوان یکی از تاثیرگذارترین اندیشمندان تاریخ، نقش مهمی در گسترش علوم نظری داشته و از او نوشته‌هایی راجع به فیزیک، اخترشناسی، اخلاق، منطق و… به جا مانده است. 

ارشمیدس

ارشمیدس و دری به سوی علم

5/5 - (2 امتیاز)
130,000 تومان

 ماری کوری؛ بزرگ‌ترین دانشمند زن در جهان

ماری کوری؛ بزرگ‌ترین دانشمند زن در جهان

 

شاید اغراق نباشد که بگوییم ماری کوری از بزرگترین دانشمند جهان در بین خانم‌ها بود که با اقدامات تاثیرگذار خود، شهرت زیادی در علم شیمی و فیزیک به دست آورد. ماری کوری در لهستان به دنیا آمد، دکترای خود را در دانشگاه سوربن پاریس گرفت و زندگی خود را به عنوان مدرس ادامه داد.

این دانشمند به دلیل تلاش‌های خود برای تحقیق در زمینه پدیده‌های رادیواکتیو موفق شد دو بار جایزه نوبل شیمی را بگیرد. ماری کوری که به همراه همسرش عناصر جدید رادیم و پولونیم را کشف کرد، به علت بیماری در سال ۱۹۳۴ از دنیا رفت و میراث علمی و برجسته خود را برای آیندگان به یادگار گذاشت.

ایزاک نیوتن؛ کاشف نیروی گرانش

ایزاک نیوتن؛ کاشف نیروی گرانش

 

ایزاک نیوتن، یکی از دانشمندان بزرگ جهان است که تقریبا همه او را می‌شناسید. احتمالا داستان افتادن سیب از روی درخت روی سر این دانشمند را شنیده باشید که در نهایت منجر به کشف نیروی گرانش شد. ایزاک نیوتن، دانشمندی انگلیسی است که توانست در طول عمر خود به کشفیات بزرگی در زمینه فیزیک، ریاضی و فلسفه دست پیدا کند. این دانشمند برجسته، مدرک دکترای ریاضی خود را از کمبریج گرفت و استاد همان دانشگاه شد. همچنین علاوه بر اثبات نظریه گرانش در زمینه کسر‌ها، توابع و معادلات دیفرانسیل نظریه‌های مهمی ارائه داد.

ایزاک نیوتن به عنوان ریاضیدان و فیزیکدان توانست معتبر‌ترین روش برای حل معادلات انتگرالی را توضیح دهد و با ارائه نظریه‌های تکامل و جذب کهشکان‌ها درب جدیدی به دنیای علم و دانش باز کند. برای شناخت دستاوردهای بیش‌تر این دانشمند، باید زندگینامه ایزاک نیوتن را به طور کامل بخوانید. نیوتن سه قانون اصلی دارد که در ادامه هر کدام را تعریف می‌کنیم:

  • قانون اول: هر جسمی که در حالت استراحت یا حرکت باشد، تا زمانی که تحت تاثیر نیرو‌های خارجی قرار نگیرد، تغییر نمی‌کند. یعنی جسم ساکن در همان حالت باقی مانده و جسم در حال حرکت با سرعت ثابت به حرکت خود ادامه می‌دهد.
  • قانون دوم: اگر نیروی غیر صفر و خالص به جسم وارد شود، حرکت آن شتابدار می‌شود.
  • قانون سوم: هر عملی، یک عکس العملی دارد. پس با وارد شدن نیرو از جسمی به جسم دیگر، جسم دوم هم به همان اندازه و خلاف جهت به جسم اول نیرو وارد می‌کند.

آلبرت انیشتن از دانشمندان بزرگ جهان دارای جایزه نوبل

آلبرت انیشتن از دانشمندان بزرگ جهان دارای جایزه نوبل

 

اغراق نیست لقب بزرگترین دانشمند جهان در طول تاریخ را به آلبرت انیشتن نسبت بدهیم که در سال ۱۸۷۹ در آلمان متولد شد. این دانشمند بزرگ بعد از تمام شدن تحصیلاتش با ورود به دنیای علم و ارائه چندین مقاله راجع به نسبیت عام و خاص، شهرت زیادی پیدا کرد. آلبرت انیشتن که توانست جایزه نوبل فیزیک را دریافت کند، نقش مهمی در مسائل هسته‌ای و تجزیه و تحلیل ذرات داشت. تئوری نسبیت عام او، توهم تصورات کلاسیک درباره فضا و زمان را ویران کرد. 

در واقع نظریه نسبیت انیشتن به زبان ساده نشان می‌دهد که:

  • بالاترین سرعت در جهان، سرعت نور بوده که همواره ثابت است.
  • هیچ مطلقی به عنوان مرجع وجود ندارد و برای محاسبه سرعت و حرکت، این تنها رفتار یک جسم است که در یک بازه زمانی با جسمی دیگر مقایسه می‌شود.

جالب است بدانید که تئوری‌های آلبرت انیشتن بعد از گذشت سال‌ها هنوز هم بر رشته‌های مختلف علمی تاثیر گذارند!

لئوناردو داوینچی؛ خالق نقاشی معروف مونالیزا

لئوناردو داوینچی؛ خالق نقاشی معروف مونالیزا

 

لئوناردو داوینچی، یکی از دانشمندان بزرگ جهان است که به عنوان نقاش، معمار و مهندس با ابتکارات و کشف‌های علمی خود به شهرت جهانی رسیده است. داوینچی که در سال ۱۴۵۲ در ایتالیا به دنیا آمد، یکی از نخستین انسان‌های چند جانبه در عصر رنسانس بود. این هنرمند تسلط زیادی بر علوم فیزیک، زیست‌شناسی، جغرافیا و هنر داشت. برای مثال توانست ساختمان بدن انسان را بررسی کرده و نقشه‌های تشریحی دقیقی از آن ارائه دهد. اولین تانک‌های جنگی، پمپ‌های هیدرولیک، هلی کوپتر‌ها و دوچرخه را هم او طراحی کرد. نقاشی مونالیزا با آن لبخند ژکوند مرموز، معروف‌ترین اثر هنری این نقاش بزرگ است که در موزه لوور فرانسه نگهداری می‌شود.

لویی پاستور؛ کاشف تئوری میکروبی

لویی پاستور؛ کاشف تئوری میکروبی

 

لویی پاستور به عنوان یکی از دانشمندان بزرگ جهان به خاطر کشف تئوری میکروبی شهرت زیادی پیدا کرد. این دانشمند فرانسوی به عنوان یکی از نخبه‌های دوران خود، به خاطر اقداماتش در زمینه میکروبیولوژی و ساخت واکسن، شهرت جهانی پیدا کرد. لویی پاستور در زمینه‌های شیمی، بیولوژی و طب به کشفیات مهمی رسید و بر این باور بود که بیماری‌ها توسط میکروب‌ها منتقل می‌شوند. او به همراه تیم خود توانست برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی مثل حصبه و سیاه زخم واکسن بسازد و جمله معروفی دارد که می‌گوید:

شانس فقط به ذهن آماده کمک می‌کند!

گالیله از دانشمندان بزرگ جهان و سازنده تلسکوپ

گالیله از دانشمندان بزرگ جهان و سازنده تلسکوپ

 

گالیله، یکی از دانشمندان بزرگ جهان است که در ایتالیا متولد شد و معروف‌ترین دانشمند دوران خود بود. او به عنوان فیزیکدان، ریاضیدان و فیلسوف دنیای علم را تغییر داد. به لطف اختراعات و کشفیات علمی او، پیشرفت علم با سرعت چشمگیری مواجه شد. یکی از بزرگ‌ترین کشف‌های علمی گالیله، ساخت تلسکوپ برای مشاهده سیاره‌ها و اجرام آسمانی از نزدیک بود. قانون سقوط بر حسب وزن هم توسط او کشف شد که نشان می‌داد اجسام در گشتاور زمین با نسبت مستقیم با وزن خود سقوط می‌کنند. اینکه زمین به دور خورشید می‌چرخد، یکی دیگر از مهم‌ترین نکات علمی نجوم است که گالیله آن را مطرح کرد.

نیکولا تسلا؛ پدر الکتریسیته

تسلا: یکی از دانشمندان بزرگ جهان و پدر الکتریسیته

 

نیکولا تسلا یکی از دانشمندان بزرگ جهان است که به عنوان پدر الکتریسیته بی‌سیم شناخته می‌شود و از او اختراعات فراوانی در زمینه فیزیک و الکترونیک به جا مانده. این نابغه صربستانی/آمریکایی، توانایی‌های علمی بی‌نظیری داشته و به عنوان مخترع، مهندس و فیزیکدان تبدیل به یکی از پیشگامان علم و فناوری شده است. یکی از مهم‌ترین اختراعات او، ژنراتور تسلا نام دارد که اساس تولید برق متناوب را فراهم کرده است. تسلا بیش‌تر به دلیل اختراعات خود در زمینه فیزیک و الکتریسیته مشهور شد. اختراعات نیکولا تسلا در زمینه ارتباطات رادیویی، اساس برخی از تکنولوژی‌های بی‌سیم امروز مثل بلوتوث و WiFi هستند.

چارلز داروین؛ ارائه‌دهنده نظریه تکامل طبیعی

چارلز داروین؛ بزرگترین دانشمندان جهان

 

چارلز داروین، یکی از دانشمندان بزرگ جهان بود که تحصیلات علمی خود را در دانشگاه ادینبورگ و کمبریج تکمیل کرد. او با سفر‌های علمی روی کشتی و مطالعه گونه‌های مختلف حیات وحش، علت تنوع گونه‌ای و تکامل موجودات بزرگسال را توضیح داد. نظریه تکامل طبیعی یکی از کشف‌های علمی چارلز داروین است که بیان می‌کند تکامل گونه‌ها تحت تاثیر ژنتیک، انتخاب طبیعی و تداخل زیستی است. داروین به این نتیجه رسید که گونه‌ها از یک جد مشترک مشتق شده‌اند و این نظریه یکی از بزرگ‌ترین دستاورد‌های علم زیست‌شناسی شد.

ادوین هابل؛ ارائه‌دهنده نظریه بیگ بنگ

ادوین هابل؛ ارائه‌دهنده نظریه بیگ بنگ

 

ادوین هابل به عنوان یکی از دانشمندان بزرگ جهان تحقیقات و مشاهدات زیادی برای درک تاریخچه و ساختار کیهان انجام داد. این دانشمند مشهور آمریکایی، برای اولین بار با ارائه نظریه بیگ بنگ نشان داد که انفجار بنیادی باعث شکل‌گیری جهان امروزی شده است. همچنین ثابت کرد که سحابی‌های بیضی شکل آسمان، کهکشان‌هایی هستند که در فاصله بسیار دوری از کهکشان راه شیری قرار دارند. تلسکوپ فضایی هابل به افتخار تلاش‌های زیاد این دانشمند در حوزه اخترشناسی به اسم او نامگذاری شد. ادوین هابل به عنوان یکی از افتخارات بزرگ علمی تاریخ، دانش ما را راجع به سیاره‌ها، ستارگان، کهکشان‌ها و منظومه شمسی گسترش داد.

مایکل فارادی از دانشمندان بزرگ جهان و کاشف بنزن

مایکل فارادی از دانشمندان بزرگ جهان و کاشف بنزن

 

مایکل فارادی به عنوان یک شیمی‌دان و فیزیکدان تجربی شناخته می‌شود، او در بریتانیا به دنیا آمد. این دانشمند بزرگ با خودآموزی به برجسته‌ترین فیزیکدان آزمایشگر دوران خود تبدیل شد و کشف کرد که با عبور دادن آهن‌ربا از وسط یک حلقه سیمی می‌توان در سیم جریان الکتریکی ایجاد کرد. مایکل فارادی با انجام تحقیقات مفیدی در زمینه الکتروشیمی و الکترومغناطیس توانست بنزن را کشف و کلر را به حالت مایع تبدیل کند.

روزالیند فرانکلین؛ کاشف DNA

 روزالیند فرانکلین، یکی از دانشمندان بزرگ جهان است که به عنوان یک شیمی‌دان خدمت زیادی به بشریت کرد و متاسفانه در جوانی درگذشت. این دانشمند بریتانیایی ساختار دئوکسی ریبونوکلئیک اسید را کشف کرد و در نهایت باعث کشف DNA شد. روزالیند فرانکلین که در آستانه دریافت جایزه نوبل بود، به دلیل ابتلا به سرطان در سن جوانی دار فانی را وداع گفت و هیچوقت آنطور که باید از او تقدیر نشد. این دانشمند بزرگ مدتی هم روی ساختار ویروس‌های گیاهی تحقیق کرد و در همان عمر کوتاه خود، دستاورد‌های ارزشمندی از خود به جا گذاشت.

بنجامین فرانکلین از دانشمندان بزرگ جهان در زمینه الکتریسیته

بنجامین فرانکلین از دانشمندان بزرگ جهان در زمینه الکتریسیته

 

یکی از دانشمندان بزرگ جهان بنجامین فرانکلین است که به عنوان یک مخترع، نویسنده، فیلسوف و‌ اندیشمند شناخته می‌شود. از مهم‌ترین کشفیات علمی این دانشمند می‌توانیم به مطالعات و تجارب او راجع به الکتریسیته اشاره کنیم. او برای اولین بار مفاهیم اساسی درباره الکتریسیته مثل مثبت و منفی بودن بار‌ها مطرح کرد و به لطف اختراعات مفیدی که انجام داد، به جایگاه بی‌نظیری در تاریخ علم رسید.

برادران رایت؛ اولین انسان‌های پرنده

برادران رایت؛ اولین انسان‌های پرنده

 

برادران رایت، یکی از بزرگترین دانشمندان جهان هستند که به عنوان پیشتازان پرواز و بنیانگذار هواپیما، باعث توسعه این صنعت در دنیا شدند. برادران رایت اهل آمریکا بودند و با انجام آزمایشات مکرر روی بالگرد‌های مختلف توانستند برای اولین بار با هواپیما در آسمان پرواز کنند. این دو برادر به دلیل نقش مهمی که در توسعه حمل‌ونقل هوایی ایفا کردند، باعث ساخت هواپیما به شکل‌های مدرن امروزی شدند. اولین هواپیما‌های قابل کنترل در سال ۱۹۰۳ توسط برادران رایت به پرواز درآمدند. به طور کلی این دو برادر با اختراعات و کشفیات بی‌نظیر خود در زمینه هوا و فضا، الگوی بزرگی برای دانشمندان و مخترعان نسل‌های آینده هستند. آن‌ها با هواپیمای خود که به آن فلایر می‌گفتند، تا ارتفاع ۵ متری پرواز کردند!

استفان هاوکینگ؛ دانشمندی شکست‌ناپذیر با وجود محدودیت‌ها

استفان هاوکینگ

 

یکی از دانشمندان بزرگ جهان که به دلیل شرایط فیزیکی خاص خود منبع الهام بخشی برای افراد ناتوان است، استفان هاوکینگ نام دارد. این دانشمند انگلیسی که در زمینه فیزیک نظری و کیهان‌شناسی تحقیق می‌کرد، نظریه‌های مفیدی راجع به سیاهچاله و گرانش کوانتومی ارائه داد و در دانشگاه کمبریج مشغول به فعالیت بود. تا وقتی که در سال ۲۰۱۸ و در سن ۷۶ سالگی درگذشت. استفان هاوکینگ هوش مصنوعی را تهدیدی برای بشر می‌دانست. او یک خداناباور بود و زندگی پس از مرگ را به یک داستان خیالی تشبیه می‌کرد و اعتقادات مذهبی را قبول نداشت.

جالینوس

جالینوس و دروازه‌ی پزشکی

5/5 - (1 امتیاز)
120,000 تومان

دانشمندان بزرگ جهان را بیش‌تر بشناسید!

در این مقاله، بیوگرافی دانشمندان بزرگ جهان و اقدامات علمی مفید آن‌ها را بررسی کردیم. بدون شک دانشمندان بزرگ دنیا با تحولات بزرگ و اساسی خود، در‌های جدیدی به دنیای علم باز کردند و منبع الهام بخشی برای نسل‌های پیش رو هستند. آشنایی با اقدامات تاثیرگذار این افراد به ما کمک می‌کند که بفهمیم دانش امروز از کجا آغاز شده و چطور شکل گرفته است. ماری کوری با کشف عناصر شیمیایی، آلبرت انیشتن با ارائه تئوری نسبیت، چارلز داروین با اثبات نظریه تکامل، آیزاک نیوتن با اثبات قانون گرانش و دانشمندان دیگر با تجارب ارزشمند خود باعث رشد علم و دانش شدند و جهان را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کردند. اما درک تمام این مفاهیم برای گروه‌های سنی کودک و نوجوان خیلی راحت نیست. به همین دلیل گروه انتشارات هفت و نیم کتاب‌هایی در زمینه تاریخ و زندگی نامه را منتشر کرده تا مخاطبانی مانند کودکان و نوجوانان با زندگی دانشمندان بزرگ جهان بیش‌تر آشنا شوند. شما می‌توانید کتاب‌های مختلف مرتبط با دانشمندان و کتاب‌های علمی را از سایت انتشارات هفت و نیم با حذف واسطه‌ها و قیمت مناسب سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

5/5 - (3 امتیاز)

1 نظر در “آشنایی با بزرگترین دانشمندان جهان: کشفیات و اختراعات 15 تن از برترین دانشمندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *