دانستنی

سیاره های قابل سکونت وجود دارند؟ بررسی سیارات شبیه به زمین

آیا سیاره های قابل سکونت وجود دارند؟

سیاره های قابل سکونت وجود دارند یا خیر، سوالی که ذهن افراد زیادی را به خود مشغول کرده است. در حال حاضر بیش‌تر از 5000 سیاره فراخورشیدی کشف شده، ولی برای اثبات امکان زیستن روی آن‌ها، تحقیقاتی در حال انجام است. در کهکشان راه شیری سیاره‌های کوچک و سنگی بسیاری وجود دارند که باید در کمربند حیات ستاره خود قرار داشته باشند. به این معنا که باید روی سطح این سیاره‌ها آب جاری باشد. البته ترکیب جوی سیاره و فعالیت ستاره والد هم می‌توانند امکان حیات روی سیاره را مشخص کنند. در ادامه با بررسی شبیه‌ترین سیاره‌ها به زمین به شما می‌گوییم که ایا سیاره قابل سکونت وجود دارد یا خیر؟

معرفی 11 نمونه از سیاره ‌های قابل سکونت

آشنایی با سیاره های قابل سکونت نه تنها از لحاظ علمی یک موضوع جذاب است، بلکه چشم‌انداز گسترده‌ای از جایگاه ما در این جهان نشان می‌دهد. با بررسی احتمال وجود زندگی در سیاره های جدید قابل سکونت می‌توانیم به درک بهتری از شرایط زندگی در کیهان برسیم. بنابراین خیلی مهم است که احتمال وجود حیات در سیاره‌های زنده را بررسی کنیم. البته این بار به جای بررسی احتمال زندگی در سیاره سرخ رنگ بهرام به سراغ بررسی حیات روی سیاره‌های جدید دیگری می‌رویم که تازه کشف شده‌اند! درباره سیاره مریخ به عنوان هیجان‌انگیزترین سیاره منظومه شمسی چه می‌دانید؟

سیاره های قابل سکونت

 

سیاره Gliese 667cc

یکی از سیارات قابل سکونت در سیستم ستارگان، Gliese 667cc است که در صورت فرض وجود حیات برای سکونت مناسب است. این سیاره که در علم نجوم با نام سیاره ساکن شناخته می‌شود، شرایط مناسبی برای سکونت انسان دارد. سیاره Gliese 667cc در فاصله 22 سال نوری از زمین قرار گرفته و به نظر می‌رسد که روی سطح آن، آب جاری است. این موضوع نشان می‌دهد که احتمال وجود حیات در این سیاره امکان‌پذیر است. البته هیچ تصویر واقعی از این سیاره در دسترس نبوده و تنها اطلاعات محدودی از آن وجود دارد. 

احتمالا کهکشان راه شیری، عبارتی است که آن را زیاد شنیدید. اما آیا می‌دانید کهکشان راه شیری چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ با وجود اطلاعاتی که تا کنون منتشر شده، هنوز هم سیارات زیادی در این کهکشان وجود دارند که کشف نشدند. پس برای به‌روزرسانی مطالبی که می‌دانستید، مطالعه کافی در این زمینه داشته باشید! در حال حاضر اطلاعات زیر راجع به سیاره Gliese 667cc به دست آمده است:

  • ستاره والد: از نوع کوتوله سرخ
  • دارای ابعادی به اندازه 5/4 برابر سنگین‌تر از سیاره زمین
  • احتمال آسیب توسط شراره‌های ستاره‌ای

سیاره Kepler 69c

یکی از سیاره های قابل سکونت کشف شده در کهکشان راه شیری، سیاره Kepler 69c است که در فاصله 2700 سال نوری از زمین قرار دارد. به دلیل احتمال وجود آب مایع روی سطح این سیاره گفته می‌شود که پتانسیل سکونت توسط انسان‌ها را دارد و در کمربند حیات ستاره خود قرار گرفته است. برای اطمینان از قابلیت سکونت روی این سیاره به بررسی‌های دقیق و علمی بیش‌تری احتیاج داریم. مخصوصا که تاکنون هیچ تصویر واقعی از این سیاره ثبت نشده است. در حال حاضر اطلاعات محدود ما از این سیاره عبارتند از:

  • اندازه: 70 درصد بزرگ‌تر از زمین
  • موقعیت: مشابه با سیاره زهره
  • تکمیل مدار ستاره در: 242 روز
  • دارای 80 درصد درخشش خورشید
سیارات قابل سکونت

 

سیاره Kepler 22b

یکی از سیاره‌های قابل سکونت در خارج از منظومه شمسی، سیاره Kepler 22b است که در سال 2011 توسط تلسکوپ فضایی Kepler کشف و به همین اسم نامگذاری شده است. این سیاره به عنوان یک سوپر زمین معروف شده، به این معنی که از زمین بزرگ‌تر و از نپتون کوچک‌تر است. سیاره Kepler 22b در کمربند حیات خود قرار گرفته و با داشتن اقلیم مشابه با زمین، احتمال سکونت انسان را افزایش داده است. همچنین با داشتن فاصله مناسب از ستاره، دمای مطلوبی برای وجود آب مایع دارد. در حال حاضر اطلاعات محدودی از این سیاره در دسترس است که عبارتند از:

  • اندازه: 4/2 برابر زمین
  • فاصله: 600 سال نوری از زمین
  • تکمیل مدار ستاره در: 290 روز
  • ترکیب سیاره: مشخص نشده

سیاره Kepler 62f

یکی از سیاره‌های قابل سکونت در خارج از منظومه شمسی، سیاره Kepler 62f است که از سال 2013 کشف شده و به اندازه فاصله زمین تا خورشید، تا ستاره خود فاصله دارد. اطلاعات موجود نشان می‌دهد که این سیاره جَو و اقلیم مشابهی با زمین داشته و احتمالا از شرایط وجود آب مایع برخوردار است. با توجه به این نکات، احتمال وجود زندگی در این سیاره هم وجود دارد. برخی از اطلاعات موجود راجع به سیاره Kepler 62f عبارتند از:

  • اندازه: بزرگتر از زمین
  • فاصله: 1200 سال نوری از زمین
  • تکمیل مدار ستاره: در 267 روز
  • ترکیب: سیاره‌های سنگی اقیانوسی
سفر-به-مریخ

بار سفر ببندیم به سوی مریخ

5/5 - (2 امتیاز)
120,000 تومان

سیاره  Kepler 186f

این سیاره قابل سکونت که از سال 2014 توسط تلسکوپ فضایی Kepler کشف شد، احتمالا ترکیب سنگی دارد و با قرار گرفتن در کمربند حیات ستاره، از دما و شرایط جوی مناسبی برای زندگی انسان‌ها برخوردار است. سیاره Kepler 186f که در ناحیه قابل سکونت منظومه خورشیدی قرار گرفته، احتمالا دارای آب به حالت مایع است. برای اثبات وجود شرایط زندگی بر روی این سیاره، به بررسی‌های علمی بیش‌تری احتیاج داریم و در حال حاضر اطلاعات ما محدود به موارد زیر هستند:

  • فاصله: 500 سال نوری از زمین
  • اندازه: حداکثر 10 درصد بزرگ‌تر از زمین
  • ستاره والد: از نوع کوتوله سرخ
سیارات قابل سکونت

 

سیاره Kepler 452b

این سیاره که از سال 2015 کشف شده، تقریبا هم اندازه با زمین بوده و ستاره والد آن 10 درصد بزرگ‌تر از خورشید است. سیاره Kepler 452b در کمربند حیات ستاره خود قرار گرفته و شرایط جوی آن به‌گونه‌ای است که امکان حیات روی آن وجود دارد. برای تایید وجود شرایط زندگی روی سیاره های قابل سکونت باید بررسی‌های دقیق‌تری راجع به آب، شرایط جوی، اقلیم و دمای سطح سیاره انجام شود. البته در حال حاضر اطلاعات محدودی از این سیاره در دسترس است:

  • اندازه: 6/1 برابر زمین
  • ترکیب: سنگی
  • فاصله از زمین: 1400 سال نوری
  • تکمیل مدار ستاره: در 385 روز

سیاره  Kepler 442b

یکی دیگر از سیاره های قابل سکونت انسان در منظومه شمسی، سیاره Kepler 442b است که از سال 2015 کشف شده و با داشتن ویژگی‌های شبیه به زمین، یک محل مناسب برای سکونت محسوب می‌شود. فاصله این سیاره از ستاره مادری خود به‌گونه‌ای است که دما و شرایط جوی مناسبی برای وجود آب مایع دارد. مهم‌ترین اطلاعات موجود راجع به این سیاره عبارتند از:

  • اندازه: 33 درصد بزرگ‌تر از زمین
  • فاصله از زمین: 1194 سال نوری
  • تکمیل مدار ستاره: در 112 روز
  • دریافت نور کافی برای حفظ یک زیست کره بزرگ
سیاه-جاله

سیاه چاله راهنمای بقا

5/5 - (1 امتیاز)
260,000 تومان

سیاره Proxima Centauri b

این سیاره که در فاصله تقریبی 4 سال نوری از زمین قرار دارد، یک ستاره کوتوله قرمز است که در سال 2016 توسط تلسکوپی با همین نام کشف شد. سیاره Proxima Centauri b کاندید نزدیک‌ترین سیاره های قابل سکونت منظومه شمسی به زمین است که در کمربند حیات ستاره خود قرار داشته و در معرض پرتو‌های شدید فرابنفش است. در حال حاضر اطلاعات زیر راجع به این سیاره در دسترس هستند:

  • اندازه: 7/1 برابر زمین
  • فاصله از زمین: 4 سال نوری
  • تکمیل مدار ستاره: در 2/11 روز
سیاره های قابل سکونت

 

سیاره  Kepler 1649c

یکی از سیاره‌های قابل سکونت خارج از منظومه شمسی، سیاره Kepler 1649c است که با داشتن دمای معقول، احتمال وجود جو و شرایط مناسب زندگی روی آن وجود دارد. این سیاره تقریبا با زمین هم اندازه بوده و 75 درصد نور دریافتی زمین از خورشید را از ستاره خود دریافت می‌کند. برخی از مهم‌ترین اطلاعات این سیاره عبارتند از:

  • فاصله از زمین: 300 سال نوری
  • اندازه: 6/10 برابر بزرگتر از زمین

سیاره KOI-456.04

این سیاره با داشتن میانگین دمای 5 درجه سانتی‌گراد، شرایط جوی مناسبی برای حیات انسان دارد و با قرار گرفتن در کمربند حیات ستاره خود، احتمالا دارای آب به حالت مایع است. سیاره KOI-456.04 از نظر تکمیل مدار ستاره شباهت زیادی به زمین دارد و 93 درصد نور دریافتی زمین از خورشید را از ستاره‌اش می‌گیرد. در حال حاضر اطلاعات زیر راجع به این سیاره در دسترس هستند:

  • تکمیل مدار ستاره: در 378 روز
  • فاصله از زمین: 3000 سال نوری
  • اندازه: 2 برابر بزرگتر از زمین

سیاره Trappist-1e

این سیاره یکی از شبیه‌ترین سیاره‌های قابل سکونت به زمین است که احتمالا نسبت به اقیانوس‌های زمین آب بیش‌تری دارد. در حال حاضر این سیاره به دلیل ویژگی‌های خاص خود مورد توجه دانشمندان زیادی قرار گرفته و حدود 40 سال نوری از زمین فاصله دارد.

سیارات قابل سکونت

 

کشف سیاره قابل سکونت با ابعادی بزرگ‌تر از زمین

به تازگی دانشمندان علم نجوم یک اَبَر زمین جدید پیدا کرده‌اند که حدود 137 سال نوری با سیاره ما فاصله دارد و به دور ستاره کوتوله قرمز می‌چرخد. این سیاره که با نام TOI-715b شناخته می‌شود، در کمربند حیات ستاره خود قرار داشته و جرم آن حدود یک چهارم خورشید است. جالب است بدانید این سیاره تنها در 19 روز، مدار ستاره خود را تکمیل می‌کند. TOI-715b که احتمالا در منطقه قابل سکونت قرار گرفته، یک سیاره خارج از منظومه شمسی است و باید از نظر جنس سطح، اندازه، جو و شرایط اقلیمی، وجود آب مایع و… توسط دانشمندان علم نجوم به طور دقیق بررسی شود. 

کشف سیاره شبیه زمین باعث شده تا احتمال پیدا کردن حیات در سیارات دیگر روز به روز بیش‌تر و بیش‌تر شود. اگر می‌خواهید راجع به جدیدترین سیاره‌های کشف شده و امکان وجود حیات روی آن‌ها تحقیق کنید، پیشنهاد می‌دهیم با خرید کتاب‌های علمی، اطلاعات خود را به روز نگه داشته و با فکر کردن به وسعت جهان هستی، دید گسترده‌تری به زندگی پیدا کنید. شما می‌توانید انواع کتاب علمی آموزشی انتشارات هفت و نیم را برای گروه‌های سنی کودکان و نوجوانان بخرید تا درک این مفاهیم برای این سنین راحت‌تر شود. 

حیات در سیارات دیگر هم در جریان است!

یکی از جالب‌ترین حقایق علم نجوم، تحقیق راجع به سیاره‌های قابل سکونت و بررسی امکان حیات انسان روی آن‌ها است. دانستن این موضوع که چه سیاره‌هایی قابل سکونت هستند به ما کمک می‌کند تا به دنبال محلی مناسب برای زندگی در نقاط دیگر جهان باشیم. بدین ترتیب می‌توانیم با رصد ستارگان، فضانوردی و تحقیقات فضایی اطلاعات مفید و جذابی راجع به سیاره‌های کهکشان راه شیری پیدا کنیم و کیهان را بهتر بشناسیم! انتشارات هفت و نیم یک مجموعه منتشرکننده‌ای از کتاب‌های آموزشی و علمی برای گروه‌های سنی کودکان و نوجوانان است که با خرید کتاب‌های هفت و نیم، درک مطالب علمی و به خصوص مرتبط با موضوعات فضا و جهان هستی راحت‌تر می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه انتشارات هفت و نیم و حذف واسطه‌ها، کتاب‌های مجموعه ما را با قیمتی مناسب بخرید. 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *