دانستنی

لیست بهترین کتاب‌های نجوم برای نوجوانان که باید بخوانند!

کتاب نجوم برای نوجوانان

ستارگان و اجرام آسمانی همواره یکی از مهم‏ترین عجایبی هستند که غالب افراد را کنجکاو به دانستن رمز و راز و ماهیت خود کرده‌‏اند؛ به‏‌گونه‌‏ای که امروزه بخش قابل توجهی از علاقه‌مندان به این حوزه علمی را کودکان و نوجوانان تشکیل داده‌‏اند؛ به همین جهت تاکنون کتاب‌‏های متعددی در خصوص نجوم ارائه شده‌‏اند که هر کدام اطلاعات جالبی را در اختیار کاربران قرار می‌‏دهند.در برخی مواقع این تنوع کتاب‌‏ها و موضوعات نجوم ممکن است انتخاب را تا حدی دشوار کند؛ به همین منظور در این مقاله سعی داریم به بررسی چندین کتاب نجوم برای نوجوانان بپردازیم که هر یک از آن‏‌ها اطلاعات مفیدی را به خوانندگان خود می‌‏بخشند؛ بنابراین، اگر شما هم در دسته علاقه‌‏مندان نجوم قرار دارید، بهتر است تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

برترین کتابهای نجوم برای نوجوانان

همان‏طور که پیش‏تر نیز اشاره شد تاکنون کتاب‌های متعددی در حوزه نجوم ارائه شده‏‌اند که بخش زیادی از آن‌ها برای نوجوانان مناسب هستند. جهت آشنایی بیشتر با کتاب‌های نجوم، در ادامه به معرفی چندین کتاب نجوم برای نوجوانان پرداخته‌‏ایم.  

دانشنامه نجوم و فضا 

یکی از بهترین کتاب های نجوم برای نوجوانان «دانشنامه نجوم و فضا» اثر کارولین بینگهام و ترجمه فواد والی است که از مهم‌ترین ویژگی‌‏های آن می‌‏توان به مصور بودن آن اشاره کرد. عناوین جالب این کتاب از دیگر مزایای آن است که در همان وهله اول نظر خوانندگان را به خود جلب می‌‏کنند. عبارت‌‏هایی همچون «فضا»، «منظومه شمسی»، «کنکاش در فضا»، «اسرار فضا»، «دنباله‏‌دارها و شهاب‏‌سنگ‏‌ها» و «فضا برای همه» از جمله مواردی هستند که برای تمامی علاقه‌‏مندان به نجوم جالب هستند.

این کتاب یکی از مهم‏ترین آثار علمی است که در لیست کتاب نجوم برای نوجوانان قرار گرفته و اینگونه آغاز می‌شود: «فضا، محیط بسیار اسرارآمیزی است و اتفاقات عجیبی در آن روی می‌‏دهد. در فضا مکان‌‏های شگفت‌‏انگیزی وجود دارد که اگر انسان وارد آن‌ها شود، مثل رشته‏‌های ماکارونی کش می‌‏آید، می‌سوزد، به جوش می‌‏آید و یا منجمد می‌‏شود؛ به همین دلیل است که فضانوردها در ماموریت‌های فضایی، از پوشش محافظ ویژه‌‏ای استفاده می‌‏کنند. آن‏جا محیطی تیره و تاریک است؛ به این دلیل که چیزی وجود ندارد تا نور را بازتاب بدهد.»

کتاب راهنمای فضا

کتاب راهنمای فضا از آن دسته کتاب‌‏های مختصری است که علی‌رغم حجم کمی که دارد، بهترین اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می‌‏دهد. شاید بتوان گفت کتاب در مورد فضا برای نوجوانان یکی از مناسب‌‏ترین گزینه‌‏ها برای شروع  مطالعه در این باب است، این کتاب با بیان ساده و جذابی که دارد آن‌‏ها را به ادامه این مسیر مشتاق می‏‌کند.

مسیر این کتاب نجوم برای نوجوانان از ماه آغاز می‌‏شود که چگونه میزبان فرود اولین انسان بوده ؛ سپس خوانندگان را به سوی منظومه شمسی و اسرار شگفت‌‏انگیز کهکشان راه شیری هدایت می‌‏کند. در نهایت با معرفی دنباله‏‌دارها و توضیح روند مرگ و زایش ستارگان به پایان می‌رسد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌‏های کتاب راهنمای فضا سؤال جالبی است که در انتهای آن آمده و بسیاری از علاقه‏‌مندان را کنجکاو کرده است.   

کتاب آزمایش‌های کاربردی نجوم برای نوجوانان

از دیگر کتاب‌های نجوم برای نوجوانان، کتاب آزمایش‌‏های کاربردی نجوم برای نوجوانان است که کمک می‌‏کند نجوم و عجایب آن را به‌صورت عملی درک کنند؛ چون این کتاب شامل 20 فعالیتی است که بسیاری از آن‌‏ها در دسته معروف‌ترین آزمایش‌‏های ستاره‌‏شناسی قرار دارند که توسط بزرگانی همچون کوپرنیک، اراتوسن و آریستارخوس طراحی شده‌‏اند.

از مهم‌ترین مزایای این کتاب می‌‏توان به این موضوع اشاره کرد که برای انجام آزمایش‌‏ها به ابزار و تجهیزات خاصی نیاز نیست و می‌‏توانید با امکانات محدود نیز به شناخت نجوم و موضوعات ریاضی و هندسه بپردازید.

کتاب دایرة‏المعارف مصور فضا

کتاب دایرة‏المعارف مصور فضا یکی از مهم‌ترین کتاب‏‌هایی است که در دسته کتاب نجوم برای نوجوانان قرار داشته و از اسرار زمین تا کهکشان را مصور ساخته؛ به‏‌گونه‌‏ای که این کتاب شامل عناوینی همچون: «زمین سکوی پرتاب»، «فراسوی کمربند»، «دنیاهای همسایه»، «کهکشانی از ستاره‌‏ها»، «رصد آسمان‏‌ها»، «نقشه‌برداری از ماه»، «سیاره‌های بیرونی»و عناوین جزئی‌‏تر نظیر «خوشه پروین»، «بازیافت ستاره‏ای»، «قلب راه شیری»،«جزایر کهکشانی» و «چشم‌‏اندازی از بالای جهان»است.

همان‏طور که از سرفصل‌‏های این کتاب نیز مشخص است، با خواندن این کتاب کاوشی طولانی از زمین تا دل کهکشان‏‌ها را تجربه خواهید کرد که با هر فصل که پیش می‌‏روید عجایب گوناگونی از نجوم برای شما نمایان خواهد شد؛ به‌‏گونه‌‏ای که اگر می‌‏خواهید بدانید کهکشان راه شیری چیست، توصیه می‌‏شود خواندن این کتاب را در اولویت قرار دهید.

کتاب نجوم به زبان ساده

کتاب نجوم به زبان ساده یک کتاب در مورد نجوم برای نوجوانان است که برای شروع کاوش نوجوانان درباره نجوم و علاقه‌‏مند کردن آن‌ها به این مسیر بسیار مناسب است. این کتاب طی سال‌های متوالی به‌‏عنوان بهترین کتاب نجوم برای مبتدیان این حوزه شناخته شده است که تمامی جنبه‌های ستاره‌شناسی از جمله اجرام آسمانی را پوشش داده است؛ به‌‏گونه‌‏ای که تمامی سرفصل‌‏های «مباحث جهان»، «ناوبری»، «ستاره‌‏ها»، «تلسکوپ‏‌ها»، «طیف‌‏سنجی»، «کهکشان‌‏ها»، «منظومه‌شمسی»، «سیاره‏‌های درونی و بیرونی»، «دنباله‌‏دارها»، «زمین و ماه»، «خورشید گرفتگی»، «شهاب‏‌سنگ‏‌ها» و «ماهواره‌‏ها» را شامل می‌‏شود.  

اگر شما هم علاقه‌‏مند به تلسکوپ جیمز وب و کاوش‌‏های آن هستید، پیشنهاد می‌شود این کتاب را مطالعه کنید تا ضمن برخوردار شدن از دیگر اطلاعات این اثر علمی، به یافته‏‌های جیمز وب نیز دسترسی یابید. 

کتاب کاوش در فضا، ستارگان دنباله‌‏دار و سیارک‏‌ها

این کتاب یکی از کتاب‌‏های مجموعه کاوش در فضا و نوشته یان گراهام است که تازه‌‏ترین اطلاعات نجوم را در اختیار کاربران قرار می‌‏دهد؛ به‏‌گونه‌‏ای که از باورهای اولیه درباره فضا گرفته تا به‏‌روزترین یافته‌‏های عصر مدرن را می‌‏توانید در این مجموعه کتاب‌ها مطالعه کنید. درواقع جدیدترین اطلاعات در خصوص ماهیت دنیا و کهکشان‏‌ها را می‌‏توانید در این کتاب پیدا کنید. اگر شما هم از آن دسته افراد علاقه‏‌مند به مباحث فضا و نجوم هستید و دوست دارید بدانید سیاه‌چاله چیست، پیشنهاد می‌کنیم این مجموعه کتاب را حتما مطالعه کنید. 

کتاب تولد دوباره زمان، از بحرانی در فیزیک تا آینده جهان

یکی دیگر از  انواع کتاب در مورد فضا برای نوجوانان، کتاب تولد دوباره زمان اثر لی اسمولین، فیزیکدان آمریکایی است. برخی از بزرگان علم همانند آلبرت انیشتین بر این باورند که زمان چیزی جز یک توهم سرسختانه پایدار نیست؛ اما اسمولین باور خود را با این مقدمه و نظریه آغاز می‌‏کند که قوانین فیزیک علی‏رغم اینکه ثابت نیستند، در گذر زمان تکامل پیدا می‌‏کنند؛ بنابراین، کتاب تولد دوباره زمان به دو بخش تقسیم شده است که بخش نخست درباره قوانین فیزیک تثبیت شده است و در بخش دوم نظرات اسمولین مطرح شده است. 

کتاب 100 نکته در مورد فضا

یکی از بهترین گزینه‌‏ها جهت تهیه کتاب علمی برای نوجوانان، کتاب 100 نکته در مورد فضا اثر سو بک‌لیک و ترجمه مصطفی شعرباف است. همان‌گونه که از نام این کتاب نیز مشخص است، با یک کتاب علمی و نجومی مواجه هستید که از زمین گرفته تا مرگ ستاره‌‏ها در این کتاب شرح داده شده؛ به‏‌طوری‏‌ که سرفصل‏‌هایی همچون «زمین در فضا»، «خانواده‏ای از سیاره‌‏ها»، «سیاره حیات»، «همسایه‏‌های زمین»، «سیاره‌‏های دوردست»، «کوچک‏‌ترین سیاره»، «سیارک‏‌ها و شهاب‏‌سنگ‌‏ها»،«میلیاردها کهکشان»،«تولد یک ستاره»، «مرگ یک ستاره»، «جهان چیست» و «نگاهی به فضا»در این کتاب قابل مشاهده هستند.

از دیگر مزایای این کتاب این است که به زبان ساده‌ای نوشته شده و برای همگان قابل فهم است؛ به‌طور مثال بخشی از کتاب به این صورت روایت شده است: «هوا اطراف سطح زمین را احاطه کرده است. اگر به کوه‌ها بروید یا با هواپیما سفر کنید، هرچه بالاتر روید هوا کم و کم‌تر می‌شود تا جایی که دیگر هیچ هوایی وجود ندارد و فضا از آنجا شروع می‌شود. بیشتر قسمت‌های فضا خالی است؛ اما چیزهای جالبی چون سیاره، ستاره و کهکشان در آن بسیارند.»

جمع‏‌بندی

بسیاری از افراد نسبت به حوزه نجوم و فضا علاقه‏‌مند هستند که طبق آمارها می‌‏توان دریافت بخش قابل توجهی از این علاقه‌‏مندان را نوجوانانی تشکیل می‌‏دهند که همواره نسبت به اسرار فضا کنجکاو هستند؛ به همین دلیل تاکنون کتاب‌‏های مختلفی در حوزه نجوم ارائه شده‌‏اند که مناسب رده سنی نوجوانان هستند. ما نیز با اطلاع از این موضوع در این مقاله سعی کردیم به معرفی چند کتاب نجوم برای نوجوانان بپردازیم تا با آگاهی از این موارد، اوقات کتاب‌‏خوانی خود را با بهترین انتخاب‌‏ها سپری کنید.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *