دانستنی

کتاب‌ مناسب کودکان 7 تا 9 سال برای ترویج کتابخوانی

کتاب مناسب کودکان 7 تا 9 سال

کتاب مناسب کودکان 7 تا 9 سال باید ویژگی‌های جذاب و منحصربه‌فردی برای ایجاد انگیزه و شوق کتاب‌خوانی در این سنین داشته باشد. کودکان در این سنین، خردسالی را پشت سر گذاشته‌اند و در حال گذر از مرحله کودکی به نوجوانی هستند. در این سنین کودکان به‌طور قابل‌توجهی در زمینه‌های مختلف شناختی مانند تفکر، حل مسئله و یادگیری پویا و مستعد هستند، از این رو مسئله کتاب‌خوانی و ارتباط کودکان با کتاب می‌تواند تاثیرات زیادی در شکل‌گیری تفکر این گروه سنی بگذارد.

کتاب برای کودکان 7 ساله از اولین کتاب‌هایی است که کودکان بعد از یادگیری مهارت خواندن با آن مواجه می‌شوند و آن را در دست می‌گیرند. اولین تجربه‌ها در زندگی هر انسان می‌توانند سرشار از هیجان، کنجکاوی و به‌یادماندنی باشند. اهمیت کتاب مناسب کودکان 7 تا 9 سال این است که جزو اولین مواجهه‌ها و گام‌های ورود به دنیای کتاب‌خوانی است و همین تاثیرات اولیه اگر به شکل درست و مناسبی باشند، می‌توانند کتاب را به یار مهربان بچه‌ها تبدیل کنند. در این مقاله از انتشارات هفت و نیم به سراغ بررسی اهمیت انتخاب کتاب مناسب برای کودکان 7 تا 9 سال می‌رویم.

راهنمایی برای انتخاب کتاب مناسب برای کودکان 7 تا 9 سال

در بحث کتاب مناسب کودکان 7 تا 9 سال انتخاب گزینه‌ مناسب از موارد قابل‌توجه است. در این سن کودک تا حدودی زیادی علایق و سلایق خود را نشان می‌دهد و می‌توان بر اساس میل و شوق او کتابی که با روحیاتش همخوانی دارد را انتخاب کرد. به‌طور مثال، اگر کودک علاقه‌مند به داستان‌های ماجراجویی، فانتزی یا کتاب علمی آموزشی است، کتابی با این موضوعات را انتخاب کنید تا کودک به بهترین شکل با کتاب ارتباط برقرار کند.

 کتاب مناسب کودک 8 ساله نیز باید با توجه به سطح و درک کودک و متناسب با دایره واژگان محدودش تهیه و تولید شده باشد. خوانایی کتاب باید روان و آسان باشد تا میزان درک و تاثیرگذاری زیادی داشته باشد. مطمئن شوید که سطح کتاب مناسب با توانایی خواندن کودک است. کتابی که پیچیدگی زیادی برای کودک  داشته باشد ممکن است او را دلسرد کند. علاوه بر مواردی که برای کتاب مناسب کودکان 7 تا 9 سال ذکر کردیم، ویژگی‌های بصری نیز به اندازه‌ی محتوا و موضوع کتاب در جذب کودک نقش دارد و باید آن‌ها را در نظر گرفت.

ارزش و اهمیت مطالعه در کودکان 7 تا 9 سال

ارزش و اهمیت مطالعه در سنین 7 تا 9 سالگی و خرید کتاب مناسب کودکان 7 تا 9 سال برای کودکان بسیار پررنگ است. در این دوره از رشد و توسعه کودک، مطالعه و محتوایی که او دریافت می‌کند تاثیرات چشمگیر و اساسی در شکل‌گیری شخصیت او دارد. برخی از این تاثیرات عبارت‌اند از:

  • توسعه مهارت خواندن
  • تقویت تخیل و خلاقیت
  • گسترش دایره واژگان
  • آموزش ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی
  • کاهش استرس و تسلط بر احساسات

توسعه مهارت خواندن

مطالعه کتاب‌ها و داستان‌های مناسب به کودکان کمک می‌کند تا مهارت خواندن خود را بهبود ببخشند و سرعت و فهم خواندن آن‌ها افزایش یابد. تحقیقات نشان می‌دهد که کودکانی که از سنین پایین به مطالعه و کتاب‌خوانی مشغول می‌شوند، سرعت یادگیری قابل‌توجهی نسبت به دیگر هم‌سالان خود دارند.

تقویت تخیل و خلاقیت

کتاب‌ها و داستان‌های خلاقانه و فانتزی، دنیای تخیلی و پر از ماجراهای جذاب را برای کودکان ایجاد می‌کنند و خیال‌پردازی و خلاقیت آن‌ها را تقویت می‌کند. کتاب مناسب کودکان 7 تا 9 سال می‌تواند پایه‌های اولیه رشد و پرورش خلاقیت را در آن‌ها بنا کند و نگرشی باز را در اختیار کودک بگذارد.

افزایش دایره واژگان

کودکان در این سنین به تازگی مهارت خواندن و نوشتن را یاد گرفته‌اند و دایره واژگان محدودی دارند، اما با انتخاب درست کتاب مناسب کودکان 7 ساله تا 9 ساله و ایجاد میل و علاقه در کودک، به مرور می‌توان این دایره واژگان را از سطح دروس مدرسه گسترش داد.

کتاب مناسب کودک 8 ساله

آموزش ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی

بسیاری از داستان‌ها و کتاب‌ها دارای پیام‌های اخلاقی و ارزشی هستند که به کودکان کمک می‌کنند ارزش‌هایی مانند دوستی، احترام به دیگران و همدلی را فرا بگیرند. این مسئله در گذر زمان باعث یادگیری و تقویت هوش اجتماعی در کودک می‌شود. هوش اجتماعی در واقع توانایی آماده شدن کودکان برای زندگی اجتماعی سالم و مؤثر است و نقش بسیار مهمی در پیشرفت شخصیت و موفقیت آن‌ها در زندگی دارد.

کاهش استرس و تسلط بر احساسات

خواندن کتاب‌ها و داستان‌ها به کودکان کمک می‌کند تا به وسیله‌ی داستان‌ها، شخصیت‌پردازی‌ها و هم‌ذات‌پنداری، احساسات خود را  به شکل بهتری درک کنند و با استرس و اضطراب خود مقابله کنند.

نقش داستان‌های کودکانه در توسعه مهارت‌های ذهنی

مهارت‌های ذهنی به توانایی‌ها و فرآیندی گفته می‌شود که کودک برای انجام کارهای مختلفِ وابسته به قدرت ذهن، استفاده می‌کند. این مهارت‌ها عبارت‌اند از:

  • توجه
  • حافظه
  • تفکر منطقی
  • تخیل
  • مهارت‌های زبانی
  • مهارت‌های اجتماعی
  • مهارت‌های هیجانی
  • مهارت‌های حل مسئله
  • و …

در کتاب مناسب کودکان 7 تا 9 سال باید مفاهیم سخت و پیچیده به طریقی ساده و قابل‌فهم به کودکان آموزش داده شوند. کتاب‌های کودکان انتشارات هفت و نیم با استفاده از روش‌های ساده و با بهره‌گیری از مثال‌ها و تصاویر، مفاهیم سخت و پیچیده را به کودکان آموزش می‌دهند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا درک بهتری از این مفاهیم پیدا کنند.

راهکارها و پیشنهادهایی برای تشویق کودکان به کتاب‌خوانی

علاقه‌مند کردن و تشویق کودکان برای مطالعه و کتاب‌خوانی مسئله‌ای است که باید آن را از سنین پایین ایجاد کرد. همان‌طور که گفتیم خرید کتاب مناسب کودکان 7 تا 9 سال اهمیت زیادی دارد، زیرا شروع مطالعه کودکان و علاقه آن‌ها به کتاب خواندن تقریبا از همان سنین است. این که صرفا کودک در سنین آموزش و مدرسه رفتن است، نمی‌تواند ارتباط مستقیمی با به وجود آمدن علاقه‌ی کتاب‌خوانی در او داشته باشد. در واقع هر کودکی که به مدرسه می‌رود، لزوما به خواندن کتاب علاقه‌مند نمی‌شود، بلکه باید او را تشویق کرد. راه‌های مختلف و زیادی برای تشویق کودکان به کتاب‌خوانی وجود دارد، در این‌جا چند راهکار را برای شما ذکر می‌کنیم و به آن‌ها می‌پردازیم:

  • نمونه و الگو بودن
  • ایجاد محیط مناسب
  • انتخاب کتاب‌های جذاب
  • کتاب‌خوانی برای کودکان
  • تشویق و تمجید
  • استفاده از تکنولوژی

نمونه و الگو بودن

بچه‌ها می‌بینند، بچه‌ها یاد می‌گیرند! جمله‌ی آشنایی است که برای یادآوری اهمیت الگو‌برداری استفاده می‌شود. کودکان از همان سال‌های ابتدایی بعد از تولد شروع به تقلید، تکرار و الگوبرداری از والدین و اطرافیان خود می‌کنند. اولین کلماتی که می‌شنوند را تکرار می‌کنند، رفتار و عادات را تکرار می‌کنند و … . در این راستا وقتی کودک عادت به کتاب‌خوانی و کتاب در دست داشتن والدین را می‌بیند، به شکل غریزی به تکرار و الگوبرداری از این کار متمایل می‌شود.

ایجاد محیط مناسب

علاوه بر انتخاب کتاب مناسب کودکان 7 تا 9 سال وجود فضایی مناسب و جذاب نیز ذوق و شوق کودک را برای مطالعه تقویت می‌کند. به این منظور فضایی را در منزل ایجاد کنید که برای کودکان جذاب باشد و آن‌ها را به خواندن و کتاب‌خوانی تشویق کند، مثلا یک کتابخانه کوچک یا یک کنج دنج را در خانه برای این کار قرار دهید.

انتخاب کتاب‌های جذاب

کتاب مناسب کودکان 7 تا 9 سال کتابی است که با در نظر گرفتن نظرات و مطابق با علاقه کودک انتخاب شود و موضوعاتی که برای او جذاب است را در بر بگیرد، بنابراین هر کتابی تحت عنوان رمان ادبیات کودک و نوجوان و به‌طور کل کتاب کودک نمی‌تواند کودک شما را به خود جذب کند که کاملا طبیعی است.

کتاب‌خوانی برای کودکان

در سنینی که هنوز کودکان قادر به در دست گرفتن کتاب یا خواندن آن نیستند، کتاب‌های مناسب را در بازه‌های زمانی مختلف مثلا قبل از خواب  برای آن‌ها بخوانید. کتاب خواندن در سال‌های اولیه زندگی کودک علاوه بر درگیر کردن و تاثیر مثبت بر او، کتاب را به چیزی آشنا تبدیل می‌کند.

تشویق و تمجید

هرگاه کودکان شما به کتاب‌خوانی مشغول می‌شوند، آن‌ها را تشویق کنید. به آن‌ها بگویید که چقدر به آن‌ها افتخار می‌کنید که برای رشد و توسعه خودشان کتاب می‌خوانند. تشویق، میل کودک را به تکرار افزایش می‌دهد.

استفاده از تکنولوژی

امروزه با توجه به وجود ابزارهای تکنولوژی و گوشی‌های هوشمند، دیگر کتاب خواندن محدود به روش سنتی و در دست گرفتن کتاب فیزیکی نیست. در دسته‌بندی کتاب مناسب کودکان 7 تا 9 سال از کتاب‌های صوتی و نرم‌افزارهای کودکانه برای تشویق کودکان به کتاب‌خوانی استفاده کنید. با امتحان کردن هر دو روش می‌توانید روشی را که کودک‌تان ارتباط بهتری با آن می‌گیرد پیش بگیرید.

چگونه کتاب‌خوانی را برای کودک تبدیل به تفریح و بازی کنیم؟

بازی و تفریح نقش بسیار مهمی در آموزش و یادگیری کودکان 7 تا 9 ساله دارند. در این دوره از رشد، بازی و تفریح به‌عنوان ابزاری کارآمد برای توسعه مهارت‌های مختلف و تسهیل در فرآیند یادگیری، بسیار ارزشمند هستند. خواندن و مطالعه کتاب مناسب کودکان 7 تا 9 سال می‌تواند با بازی‌سازی فرآیند کتاب‌خوانی، بسیار موثرتر باشد. بازی‌ها، مخصوصا بازی‌های گروهی باعث ایجاد تعامل و تقویت مهارت‌های نرم در کودکان می‌شوند. برای تبدیل فرآیند کتاب‌خوانی به یک تفریح و بازی برای کودکان، می‌توانید از رویکردها و ایده‌های زیر استفاده کنید:

  • انتخاب کتاب‌هایی با جذابیت بصری
  • کتاب‌خوانی به صورت گروهی و تعاملی
  • استفاده از ابزار و اسباب‌بازی حین خواندن کتاب
  • تشویق به خلق داستان
  • برگزاری جلسات یا شرکت در دوره‌های خوانش کتاب کودکان

با اجرای این ایده‌ها، کتاب‌خوانی برای کودکان به یک فعالیت سرگرم‌کننده، تفریحی و پرانرژی تبدیل می‌شود که آن‌ها را به دنیای جذاب داستان‌ها می‌کشاند و مهارت‌های خود را در کنار لذت و سرگرمی تقویت می‌کنند.

خرید کتاب مناسب برای کودکان

در بخش ابتدایی مقاله کتاب مناسب کودکان 7 تا 9 سال توضیحی در مورد کتاب مناسب این گروه سنی دادیم و سپس از اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی برای کودکان گفتیم. حالا به سراغ بحث تهیه و خرید کتاب مناسب برای کودک می‌رویم. با توجه به نقش‌آفرینی قابل‌توجه کتاب در رشد کودکان، تهیه کتاب مناسب نیز جزء مراحل مهم این فرآیند است. برای تهیه کتاب مناسب کودکان، کتاب‌فروشی‌ها و انتشارات  متعدد حضوری و آنلاین در تمامی شهرها وجود دارد.

ما در انتشارات هفت‌ونیم با در نظر گرفتن فاکتورهای مهم ساختار و محتوای کتاب برای کودکان، مشغول به تولید و عرضه کتاب‌های کودک و نوجوان در دسته‌بندی‌های داستانی، ادبیات، علمی، فانتزی و … هستیم. این کتاب‌ها با کیفیت محتوایی بالا و قیمت مناسب به دست فرزندان شما می‌رسد. رسالت ما فقط داشتن یک کسب‌وکار نیست، بلکه ما برای حفظ فرهنگ و ارتقای آن می‌کوشیم تا ذوق و علاقه به کتاب‌خوانی را در میان کودکان و نوجوانان جاری کنیم.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *