دانشمندان

بنجامین فرانکلین کیست؟ بنیان‌گذار تغییرات در آمریکا

بنجامین فرانکلین کیست

نام فرانکلین شاید با گوشمان غریبه باشد، اما تصویرش به‌یقین برایمان آشناست. مرد روی اسکناس‌های صددلاری باید خیلی شخص مهمی برای ایالات متحده باشد که روی یکی از باارزش‌ترین اسکناس‌های دنیا چاپ شده است. حال، این پرسش مطرح می‌شود که این بنجامین فرانکلین کیست و چه اهمیتی برای جهان دارد؟ اما پیش از این که بیوگرافی بنجامین فرانکلین را مرور کنیم، به سراغ دامنه‌ی تأثیرات فرانکلین بر علم، صنعت و فرهنگ خویش و اعصار بعد از آن می‌رویم: فرانکلین نه‌ صرفا یک نویسنده و سیاستمدار، بلکه دانشمند، مخترع، اقتصاددان و یکی از بنیان‌گذاران آمریکایی است که امروزه داریم می‌بینیم. در این مطلب قصد داریم درباره این که فرانکلین که بود و چه کرد صحبت کنیم تا بدانید چقدر شخصیت تاثیرگذاری بوده است.

سال‌های آغازین زندگی فرانکلین

درباره‌ی زندگینامه بنجامین فرانکلین در دوران کودکی و نوجوانی اطلاعات نسبتا جالب و دقیقی در دسترس است. بنجامین در تاریخ ۱۷ ژانویه‌ی سال ۱۷۰۶ در میلک استریت شهر بوستون، از بخش‌های ایالت ماساچوست آمریکا به دنیا آمد. در ارتباط با این که بنجامین فرانکلین کیست او درباره‌ی دوران کودکی‌اش در جایی گفته بود «معمولا من نقش رهبر بچه‌ها را داشتم.»

بنجامین در هشت‌سالگی به مدرسه‌ی لاتین بوستون رفت و به علت اوضاع مالی نابسامان پدرش، فقط به مدت دو سال توانست تحصیل را ادامه دهد. او مدتی به شکل جسته و گریخته به پدرش در کارها کمک می‌کرد، اما در سن دوازده‌ سالگی رسما کارآموز برادر بزرگ‌تر خود شد؛ برادر بنجامین دستی در چاپ و نشر داشت و سومین روزنامه‌ی بوستون را، با نام «نیو انگلند کورانت» منتشر می‌کرد. فرانکلین با نام مستعار «خانم سایلنس دوگود» برای این روزنامه مقاله می‌فرستاد: گویا به خاطر سن کمش چندبار مقالاتش را رد کرده بودند و او تصمیم گرفت به شکلی ناشناس با روزنامه‌ی برادرش همکاری کند! نوشته‌های فرانکلین با این لقب، خیلی زود به نقل محافل مردم بوستون تبدیل شد.

زندگینامه بنجامین فرانکلین

فعالیت‌ها و دستاوردهای بنجامین فرانکلین

بنجامین هفده ‌ساله بود که به فیلادلفیا رفت. در این شهر، فرانکلین ابتدا نزد چند نقاش شروع به کار کرد و در نهایت در چاپخانه‌ای مشغول به کار شد. همین جا بود که سِر ویلیام کیت او را متقاعد کرد که برای جمع‌آوری تجهیزات چاپخانه‌ای به لندن برود. البته وعده‌ی کیت حقیقی نبود و فرانکلین تا سال ۱۷۲۶ که به فیلادلفیا بازگشت، در چاپخانه‌ای در اسمیتفیلد لندن مشغول حروف‌چینی شد. پس از بازگشت به فیلادلفیا، او نزد کارآفرینی به نام توماس دنام مشغول فروشندگی و کتابداری شد.

بنجامین فرانکلین مُبدع اولین کتابخانه‌ی «امانتی» جهان

در توضیح این که بنجامین فرانکلین کیست باید بگوییم یکی از بهترین و تاثیرگذارترین کارهایی که انجام داده، همین تاسیس کتابخانه امانتی است. داستان از این قرار است که در سن بیست‌ویک ‌سالگی، فرانکلین بر اساس مشاهداتش از یکی از چاپ‌خانه‌های لندن، دست به تأسیس محفلی به اسم «جانتو» زد؛ اساسِ این محفل، حصول پیشرفت فردی در بستر گروه، و همچنین رشد گروه، در گرو تلاش هر فرد بود. مطالعه و گفتمان از اصول محفل جانتو بود، از این رو، کتاب‌ها نقشی بسیار حیاتی برای اعضای این جمعیت ایفا می‌کردند، اما قیمت نجومی کتاب‌ها مانع از آن می‌شد که اشخاص بتوانند کتاب‌های چندان قابل‌توجهی را تهیه کنند؛ کتابخانه‌ها نیز هنوز به آن صورت عمومی نبودند و به هر طریقی امکان به امانت گرفتن‌شان وجود نداشت.

عواملی از این دست، فرانکلین را به فکر انداخت تا با کمک اعضای انجمن، کتابخانه‌ای تأسیس کند که به شکل امروزی به اعضای کتابخانه کتاب قرض داده شود. این ابتکار فرانکلین چند سال بعد با تأسیس «شرکت سهامی کتابخانه‌ی فیلادلفیا» رسما شروع به رشد و گسترش کرد.

دوران روزنامه‌نگاری بنجامین فرانکلین

اندکی پس از مرگ آقای دنام، در سال ۱۷۲۸ فرانکلین به یاری آقای هیو مردیت دست به انتشار روزنامه‌ی «پنسیلوانیا گازت» زد. در این دوره، او تصویر نسبتا دقیقی از اوضاع آشفته‌ی سیاسی و اصلاحات ناکارآمد در مناطق مختلف پنسیلوانیا به دست آورد: جوان پیشرو و روشن‌فکر نخبه حالا دیگر در میان گروه‌ها و جوامع پنسیلوانیا، و حتی در میان مردم عادی، از احترام بسیاری برخوردار بود. با این حال، همچنان مقاله‌هایش را با عنوان «بی. فرانکلین چاپچی» منتشر می‌ساخت.

فرانکلین در سال ۱۷۳۲ اولین روزنامه‌ی آلمانی‌زبان آمریکا را بنیان نهاد. البته این روزنامه یک سال بیشتر دوام نیاورد، چون پس از انتشار چند شماره از آن، بلافاصله چهار روزنامه‌ی آلمانی زبان دیگر منتشر شدند و بازار نشر را در اختیار خود گرفتند. بنجامین علاوه بر انتشار روزنامه، کتاب‌های متعددی را، بیشتر با موضوعات مذهبی و اخلاقی، در این دوره به چاپ رساند.

در سال‌های بعدی، فرانکلین به مدد اشخاص برجسته‌ای که با آن‌ها آشنا شده بود، دست به انتشار گسترده‌ی روزنامه‌های متعدد در نقاط مختلف آمریکا، مانند نیویورک، کارولینای شمالی، کنتیکت و چند منطقه‌ی دیگر زد. نقل است که از ۱۵ روزنامه‌ای که در سال ۱۷۵۳ منتشر شدند ۸تای آن‌ها به فرانکلین و شریک‌های او تعلق داشت. حالا بهتر می‌توانیم بفهمیم بنجامین فرانکلین کیست و چقدر در زمینه‌های مختلف در آمریکا تاثیرگذار بوده است.

بیوگرافی بنجامین فرانکلین

بنجامین فرانکلین فراماسون

فرانکلین بین سال‌های ۱۷۳۰ تا ۱۷۳۱ عضو یکی از لژهای فراماسونری در فیلادلفیا شد. او اندکی بعد رتبه‌ی «مرشد اعظم» را کسب کرد. قابلیت‌های فردی و توانایی رهبری فرانکلین تأثیر بسیار پررنگی در پیشرفت او در لژ داشت. فرانکلین در سال ۱۷۳۴ کتاب جیمز اندرسن را، با عنوان «اصول فراماسون‌ها» برای اولین ‌بار در آمریکا چاپ و منتشر کرد. ماهیت نهادهای فراماسونری به شکلی است که احتمالا نمی‌توان اطلاعات چندان دقیقی از فعالیتهای‌شان کسب کرد، اما کاملا مشخص است که بنجامین فرانکلین در طول تاریخ این نهادها شخصی مهم و تأثیرگذار بوده است.

بیشتر بخوانید: اگر به تاریخ و زندگی نامه افراد تاثیرگذار دنیا علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما زندگینامه مایکل فارادی را بخوانید.

زندگی شخصی فرانکلین

تا این بخش از مطلب بنجامین فرانکلین کیست بیشتر درباره اقدامات او گفتیم، حالا کمی به زندگی شخصی‌اش بپردازیم. فرانکلین در سال ۱۷۲۳ و در سن هفده‌ سالگی با دبورا رید نامزد کرد، اما به علت مسافرت به لندن و ماجراهایی که شرحشان رفت، تا سال ۱۷۳۰ آن‌ها نتوانستند به طور رسمی ازدواج کنند. آن‌ها دو فرزند داشتند: یک پسر به نام فولگر فرانکلین، که در اکتبر ۱۷۳۲ به دنیا آمد و در همان کودکی، در سال ۱۷۳۶ از دنیا رفت؛ و یک دختر به نام سارا فرانکلین.

دبورا، همسر بنجامین نیز عاقبت در سال ۱۷۷۴، در حالی که بنجامین در انگلستان به سر می‌برد، بر اثر حمله‌ی قلبی درگذشت. تعدادی ازدواج ثبت‌نشده نیز در زندگینامه بنجامین فرانکلین به چشم می‌خورد و فرزند دیگری داشت به نام ویلیام فرانکلین که بعدها او نیز مجذوب فعالیت‌های سیاسی شد و همواره اختلافات نظر عمیقی با پدرش داشت که در نهایت منجر به قهر ابدی او با پدرش شد.

دوستان بنجامین فرانکلین

فرانکلین شخصیتی داشت که امروزه با عنوان «شخص اجتماعی» از آن یاد می‌شود. او از دوران کودکی و نوجوانی توانایی‌های خویش را، در مدیریت کردن تفکر گروه و سمت و سو دادن به حرکت‌های جمعی، آشکار کرد و در دوران جوانی به لطف همین توانایی، دستاوردهای مهمی را به ثمر نشاند. فرانکلین را از دوستان نزدیک متفکران بزرگ اروپایی، مثل دیوید هیوم، جوزف پریستلی و آنتوان لاوازیه می‌دانند. شنیده‌اید که می‌گویند اگر می‌خواهی کسی را بشناسی اطرافیانش را بشناس؟ در ارتباط با این که بنجامین فرانکلین کیست هم می‌توان چنین چیزی گفت.

زندگی بنجامین فرانکلین

مرگ بنجامین فرانکلین

فرانکلین در سال‌های آخر عمر پرثمر خویش بیش از هر زمانی مشغول فعالیت‌های سیاسی و اصلاح‌طلبانه شد. اقدامات او در این دوران، ساختار منسجم دولت‌های جدید را در آمریکا شکل دادند. تصویر آمریکا، پیش و پس از فرانکلین، به طور کلی متفاوت است و البته او در این تغییر شکل، نقشی بنیادی داشت. در هفدهم آوریل سال ۱۷۹۰، در پنسیلوانیا، فرانکلین در حالی که هشتاد و چهار سال سن داشت از دنیا رفت. در آن زمان، او ریاست جمعیت ضدبرده‌داری را در پنسیلوانیا بر عهده داشت.

زندگینامه فرانکلین: سرگذشت آمریکا در عصر جدید

در این مطلب درباره‌ی این که بنجامین فرانکلین کیست توضیح دادیم. علاوه بر تمام خدماتی که فرانکلین به نسل بشر عرضه کرد، می‌توان به تدوین موضوعات درسی برای دانشگاه پنسیلوانیا اشاره کرد، که از اولین نمونه‌های آن در جهان بود و تدریس درس‌های ریاضی و زبان انگلیسی از ملزومات تحصیل در تمام رشته‌های دانشگاهی بودند. او همچنین اولین اداره‌ی پست پنسیلوانیا را راه‌اندازی کرد و در سال‌های بعدی مقام وزارت پست را عهده‌دار شد. فرانکلین اولین سفیر امریکا در کشور فرانسه، از امضاکنندگان بیانیه‌ی استقلال آمریکا و همین‌طور مخترع دستگاه «برق‌گیر»، یکی از اولین دستاوردهای الکتریسیته خارق العاده، بود. به‌حق می‌توان گفت که عمر هشتاد و چهارساله‌ی این اصلاح‌طلبِ خردمند کفایت نکرد تا طرح‌های پیشروی بیشتری را برای آدمیان اجرا کند و آزادی و ثروت را به مردم سرزمین خویش هدیه بدهد. با این حال، خالی از لطف نیست که بدانیم بنجامین فرانکلین کیست و چگونه می‌اندیشید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *