دانستنی

جالب‌ترین دانستنی ‌های علمی در مورد بدن انسان

دانستنی های علمی در مورد بدن انسان

سلول‌ها، بافت‌ها، اندام‌ها و دستگاه‌های مختلف در کنار هم بدن انسان را می‌سازند. هر کدام از این اجزا نقش خاصی را در بدن بر عهده دارند تا فرد زندگی کند و سالم بماند. تحقیقات و یافته‌های زیادی درباره ساختار این بخش‌ها و عملکرد آن‌ها منتشر می‌شود، ولی بسیاری از افراد از اسرار نهفته در بدن انسان خبر ندارند. آیا می‌دانستید که هشت درصد از وزن بدن انسان را خون تشکیل می‌دهد؟ آیا می‌دانستید که انسان هر سال چهار کیلوگرم از سلول‌های پوستی خود را از دست می‌دهد؟ این عبارت‌ها تنها دو مورد از شگفتی هایی درباره بدن انسان بودند. در این مطلب از انتشارات هفت و نیم همراه ما باشید تا تعداد زیادی از دانستنی های علمی در مورد بدن انسان را به شما بگوییم. 

بیشتر از 20 حقیقت جالب درباره بدن انسان

اگر در آینه نگاهی به خود بیندازید، اندام‌هایی مانند گوش، چشم، بینی، دست، پا و… را می‌بینید، ولی آیا متوجه شگفتی‌ هایی درباره بدن انسان می‌شوید؟ آیا می‌توانید از راز های مخفی بدن انسان اطلاع پیدا کنید؟ انتشارات هفت‌ونیم با هدف آموزش دانستنی ‌های علمی در مورد بدن انسان و موضوعات دیگری مانند کهکشان‌ها، فیزیک، حشرات و… کتاب‌های متنوعی را در دسته کتاب‌ های علمی آموزشی منتشر کرده است. شما می‌توانید با توجه به علاقه فرزند خود، یکی از این کتاب‌ها را به‌صورت اینترنتی سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید. اکنون همراه ما باشید تا بیش‌تر از 20 دانستنی درباره بدن انسان را توضیح دهیم. 

آیا می‌دانستید در بدن شما طلا وجود دارد؟

بله درست شنیدید، یکی از دانستنی‌ های علمی در مورد بدن انسان وجود طلا در آن است. به نقل از سایت thoughtco حدود 0/2 میلی‌گرم طلا در بدن انسان وجود دارد که بیشتر آن در خون شماست. از دیگر دانستنی‌های جالب درباره خون انسان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قطر خون در بدن انسان حدود 6 برابر بیش‌تر از قطر آب است. 
  • در هر قطره خون انسان، حدود 250 میلیون سلول خونی وجود دارند. 
  • خون به‌عنوان تنها بافت پیوندی (همبند) مایع، نقش مهمی در حمل‌ونقل مواد مغذی، گازهای تنفسی، هورمون‌ها، حفظ و تنظیم دمای بدن، PH و سایر فرایندهای تنظیم حرارت ایفا می‌کند. 
  • در خون انسان، اتم‌های فلزی از جمله آهن، کروم، منگنز، روی، سرب و مس وجود دارد. 

آیا کوتاه، بلند، کوچک و بزرگترین‌های بدن انسان را می‌شناسید؟

با بالا بردن معلومات درباره بدن انسان متوجه می‌شوید که خالق ما یعنی خداوند مهربان تا چه اندازه هوشمندانه دستگاه‌ها و اعضای بدن انسان را طراحی کرده است. به گونه‌ای که در یک بدن از بزرگترین استخوان‌ها تا کوچکترین استخوان‌ها یا عضوهای بدن در کنار هم قرار دارند. در این بخش از دانستنی ‌های علمی در مورد بدن انسان قصد داریم درباره “ترین‌ها” در بدنمان صحبت کنیم. 

  • نورون حرکتی، طولانی‌ترین سلول بدن انسان است. 
  • تخمک‌های زنانه، بزرگترین و اسپرم‌های مردانه، کوچکترین سلول‌های بدن انسان محسوب می‌شوند. 
  • استخوان ران، بلندترین استخوان بدن انسان و استخوان رکابی در گوش میانی، کوچک‌ترین استخوان بدن هستند. 
  • استخوان فک، سخت‌ترین استخوان بدن انسان است. 
  • پوست، بزرگ‌ترین عضو و غده پینه آل یا صنوبری (غده کوچک نخودی شکل در مغز)، کوچک‌ترین عضو بدن انسان هستند. 
  • زبان، قوی‌ترین ماهیچه در بدن انسان است. 
  • ماهیچه‌های خارجی چشم، سریع‌ترین ماهیچه‌های بدن انسان هستند که به طور معمول نقش‌هایی مانند حرکت مداوم، پلک زدن و تنظیم موقعیت‌های چشم را برعهده دارند. 
  • در سیستم گردش خون بدن انسان به اندازه مسافتی حدود 161 هزار کیلومتر رگ خونی وجود دارد که بزرگترین آن، آئورت است.

آیا می‌دانستید خمیازه می‌کشید تا زنده بمانید؟

وقتی انسان کمبود اکسیژن را احساس می‌کند، پیامی از مغز به سیستم حسی فرستاده می‌شود، در این صورت فرد خمیازه می‌کشد. در واقع خمیازه کشیدن به انسان کمک می‌کند که هوای بیش‌تری وارد ریه‌های او شود. حقایق جالب دیگری هم در سایت molecule درباره خمیازه کشیدن وجود دارند که احتمالا هرگز نمی‌دانستید:

  • هر خمیازه به طور متوسط به اندازه 6 ثانیه طول می‌کشد و در این بازه زمانی، ضربان قلب شما افزایش پیدا می‌کند. 
  • مردم وقتی حوصله دارند، بیش‌تر خمیازه می‌کشند. 
  • خمیازه به خنک شدن مغز کمک می‌کند. 
  • انسان‌ها در فصل زمستان بیش‌تر خمیازه می‌کشند. 
  • خمیازه کشیدن کاملا مسری است و حتی فکر کردن به آن هم می‌تواند باعث خمیازه کشیدن شود. 
  • هر چه احساس عاطفی بین دو نفر بیشتر، احتمال سرایت خمیازه هم بیشتر است. 
  • حتی جنین در حال رشد در رحم هم خمیازه می‌کشد. 

زبان، دومین عضو بدن انسان برای تشخیص هویت

از دیگر دانستنی های علمی در مورد بدن انسان برای مثال اندام زبان اطلاع دارید؟ می‌دانستید زبان انسان به‌عنوان قوی‌ترین ماهیچه بدن انسان می‌تواند به اندازه ظرفیت دو استخر شنا، بزاق تولید کند؟ در ضمن همان‌طور که اثر انگشت هیچ دو انسانی با هم یکسان نیست، همه افراد اثر زبان متفاوتی هم دارند، یعنی نقش روی سطح زبان تمام انسان‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. با این توضیحات، اثر زبان مانند اثر انگشت به‌عنوان راهی برای تشخیص هویت انسان‌ها کاربرد دارد. 

مسیری که خون هر روز در بدن انسان طی می‌کند فقط 1884 کیلومتر کمتر از دیوار چین است!

خون در بدن انسان هر روز مسیری به اندازه 19312 کیلومتر را طی می‌کند. همچنین قلب انسان روزانه 100 هزار بار و سالانه، 30 میلیون بار می‌تپد. این اندام در طول زندگی انسان حدود 1/5 میلیون بشکه خون، پمپاژ می‌کند. این مقدار معادل پر کردن 200 مخزن سوخت قطار است. آیا می‌خواهید با راز های مخفی بدن انسان بیشتر آشنا شوید؟ پس کتاب بدن‌ ها و مغز ها انتشارات هفت‌ونیم مناسب گروه سنی کودک و نوجوان را تهیه کنید. در این کتاب با مارکوس، نینگ و زک همراه شوید تا سفری شپفت‌انگیز به بدن انسان داشته باشید. در این سفر ماجراجویانه، لئوناردو داوینچی، روزالیند فرانکلین و دانشمندان دیگری هم همسفرهای شما خواهند بود. 

حقایق جالب سیستم تنفسی که هرگز نمی‌دانستید!

  • زنده ماندن با یک ریه غیرممکن نیست. با یک ریه، توانایی فیزیکی شما محدود می‌شود، ولی می‌توانید به‌صورت عادی زندگی کنید. 
  • هر فرد در طول روز به طور متوسط به اندازه 20 هزار بار نفس می‌کشد. 
  • از دانستنی های علمی در مورد بدن انسان می‌توان به متفاوت بودن سرعت تنفس در افراد مختلف، اشاره کرد. کودکان و خانم‌ها در مقایسه با آقایان، عمل تنفس را با سرعت بیشتری انجام می‌دهند. 
  • هر چه نفس‌های انسان عمیق‌تر باشد، سرعت سوخت‌وساز و متابولیسم در بدن انسان هم بالاتر می‌رود. 
  • سبک تنفس انسان روی اشتها تاثیر می‌گذارد. 
  • آهسته نفس کشیدن به افزایش طول عمر انسان، کمک زیادی می‌کند. 
  • برای جلوگیری از عفونت، التهاب لوزه، گلودرد و سایر اختلالات توصیه می‌شود همیشه از بینی نفس بکشید. 
  • ریه‌ها به‌عنوان بخش مهمی از سیستم تنفسی انسان، تنها اندامی در بدن هستند که می‌توانند روی آب شناور بمانند.

با خون نرسیدن به این بخش از بدن، هنوز هم زنده‌اید!

به نظر شما آیا ممکن است بخشی از بدن انسان خون دریافت نکند؟ با توجه به این که از دست رفتن خون از بدن انسان و جایگزین نشدن آن می‌تواند تهدیدی برای حیات انسان باشد، احتمالا شما هم فکر می‌کنید پاسخ مثبت به این سوال، غیرممکن است. ولی این، یکی از دانستنی ‌های علمی در مورد بدن انسان است که می‌گوید قرنیه به عنوان شفاف‌ترین قسمت جلویی چشم، تنها قسمتی از بدن است که خون ندارد و اکسیژن را به طور مستقیم از هوا دریافت می‌کند. 

تعداد باکتری‌های بدن انسان به اندازه تعداد افراد روی کره زمین

قطعا شما هم باکتری‌ها را به‌عنوان موجوداتی مضر و آسیب‌رسان برای زندگی و بدن انسان می‌شناسید. اما یکی از دانستنی ‌های علمی در مورد بدن انسان مربوط به زندگی همین موجودات در بدن می‌شود. البته از نوع مفید آن! آیا می‌خواهید بدانید فقط در دهان شما چند نوع باکتری وجود دارد؟ پس تعداد افرادی را که روی سیاره زمین زندگی می‌کنند، بشمارید. این باکتری‌ها هیچ آسیبی به بدن انسان وارد نمی‌کنند و نقش محافظت از ما را در برابر ارگانیسم‌های مضر و بیماری‌زا بر عهده دارند. 

ناخن‌ها علاوه بر زیبایی، رازی پنهان دارند!

یکی دیگر از دانستنی ‌های علمی در مورد بدن انسان مربوط به ناخن‌ها هستند. رشد ناخن‌های دست بدن انسان نسبت به ناخن‌های پا با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد. همچنین از ناخن‌های موجود در دست، ناخن میانی نسبت به ناخن‌های دیگر، رشد سریع‌تری دارد. هر یک از ناخن‌های دست شما نیز به بخشی از اعضای بدن شما تعلق دارند. 

هر یک از اندام‌های انسان میزان رشد متفاوتی دارد!

از دانستنی های علمی در مورد بدن انسان می‌توان به این اشاره کرد که همه اندام‌ها از نظر رشد، اندازه و عملکرد تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. بینی و گوش‌ها در بدن انسان همیشه رشد می‌کنند و هیچ‌گاه متوقف نمی‌شوند؛ زیرا از سلول‌های غضروفی ساخته شدند و با افزایش سن به تقسیم شدن ادامه می‌دهند. برای مثال با وجود این که با افزایش سن، اندازه گوش‌ها و بینی بزرگ‌تر می‌شود، اندازه چشم‌ها از همان بدو تولد ثابت می‌ماند. جالب است بدانید که گوش‌ها در هر سال به اندازه یک‌چهارم میلی‌متر رشد می‌کنند.

آموزش دانستنی‌ های علمی در مورد بدن انسان برای کودکان و نوجوانان

با خواندن این مطلب، حالا بیشتر از 20 حقیقت جالب درباره بدن انسان را می‌دانید. ولی این تمام ماجرا نیست و حقیقت‌های بیشتر و جالب‌تری هم برای دانستن وجود دارد. اگر جست‌وجویی در اینترنت یا کتاب‌ها داشته باشید، می‌توانید از رازهای درون بدن‌تان آگاه شوید. البته اگر شما هم جزو رده سنی کودکان و نوجوانان هستید یا والدی هستید که فرزندی در این رده سنی در خانه دارید، می‌توانید از کتاب‌ها برای آموزش دانستنی‌ها استفاده کنید. انتشارات هفت و نیم برای افزایش آگاهی کودکان و نوجوانان در تلاش است و کتاب‌های آموزشی و علمی خوب و مفیدی را منتشر می‌کند. شما می‌توانید هر یک از این کتاب‌ها را به طور مستقیم از خود سایت انتشارات هفت و نیم به‌صورت اینترنتی سفارش دهید و با قیمتی مناسب، کتاب مورد علاقه خود را دریافت کنید. با خرید از انتشارات هفت و نیم می‌توانید به مناسبت‌های مختلف از تخفیف‌های خوبی روی کتاب‌های این انتشارات، بهره‌مند شوید.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *